میزان اطمینان ایجاد آزوسپرمی بعد از تزریق اتانل در وازودفران رت

چکیده:
سابقه و هدف
وازکتومی از جمله روش های قابل قبول در کنترل جمعیت است که در شیوه رایج آن دو انتهای حاصل از قطع مجرای دفران به طریق جراحی، مسدود می گردد. اما اگر بتوان بدون هیچگونه برش جراحی و به صورت زیر جلد انسدادی در مجرا ایجاد کرد که منجر به آزوسپرمی گردد، مطمئنا روشی راحت تر و با عوارض جانبی کمتر خواهد بود. لذا در این مطالعه جهت ایجاد انسداد، از مواد اسکلروزان (اتانل) استفاده گردید.
مواد و روش ها
در این مطالعه مداخله ای 36 سر رت 5- 4ماهه مورد آزمایش قرار گرفتند. تحت بیهوشی عمومی مجرای دفران طرف چپ با روش معمول، مورد وازکتومی قرار گرفت. در طرف راست مجرای دفران در دو نقطه به فاصله 10 میلیمتر از هم کلامپ گردید و بعد از تزریق0.2cc اتانل مطلق و با سفید شدن ناحیه کلامپ ها برداشته شد.
یافته ها
در روزهای دو، ششم و نهم هیچگونه اسپرمی در دیستال مجرا یافت نشد، اما بعد از روز 15 اسپرم در ناحیه دیستال مجرا رویت شدند که تعداد آنها در روز 30 تقریبا به نصف میزان اپیدیدیم رسید.
نتیجه گیری
گرچه اتانل به عنوان ماده اسکلروزان، در ابتدا به طور موقت با فیکس نمودن و انسداد مجرا، از عبور اسپرم به قسمت دیستال جلوگیری می کند ولی به دلیل ترمیم و کانالیزه شدن مجدد مجرا، عبور اسپرم دوباره به حالت اول بر می گردد. لذا با استفاده از اتانل نمی توان انسداد دایمی مجرای دفران و آزوسپرمی پایدار ایجاد کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p106805 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!