اثر پیشگیرانه ی عصاره آبی ریشه زرشک زرافشان بر میزان سطوح گلوکز خون و چربی های سرم در موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کاهش دادن سطح گلوکز و لیپیدهای سرم در بیماران دیابتی با استفاده از گیاهان دارویی از اهمیت بالینی زیادی برخوردار میباشد. در تحقیق حاظر بر آن شدیم تا اثر پیشگیرانهی عصاره آبی ریشه زرشک بر میزان گلوکز، انسولین و چربی های سرم در موش های صحرایی دیابتی را بررسی کنیم.
مواد و روش ها
چهل سر موش صحرایی نر به 5 گروه تقسیم شدند: 1) گروه کنترل (N) که آب مقطر را به مدت شش هفته دریافت کردند، 2) گروه نرمال + زرشک (N+B) که عصاره ریشه زرشک را روزانه به مدت شش هفته توسط دستگاه گاواژ معدی دریافت کردند، 3) گروه دیابتی (D)، 4) گروه دیابتی + زرشک _ قبل (D+Bb) که برای سه هفته قبل و سه هفته بعد از تزریق STZعصاره ریشه زرشک دریافت کردند، 5) گروه دیابتی+ زرشک_ بعد (D+Ba) که بعد از تزریق STZ و دیابتی شدن به مدت سه هفته عصاره ریشه زرشک دریافت کردند. گروه های تحت درمان، mg/kg/day500 عصاره ریشه زرشک را به وسیله گاواژ معدی دریافت نمودند. دوره آزمایش برای هر موش شش هفته بود.
یافته ها
نتایج نشان داد دیابت باعث افزایش معنی داری در میزان مصرف غذا، گلوکز خون، کلسترول تام (TC)، تری گلیسرید LDL-C و (TG) و کاهش معنی داری در میزان HDL-C، انسولین و وزن بدن در گروه دیابتی نسبت به سایر گروه ها شد. مصرف ریشه زرشک موجب هدایت این تغییرات به حدود طبیعی شد، به طوری که مصرف ریشه زرشک در گروه D+Bb اختلاف معنی داری را در همهی عوامل مورد بررسی در مقایسه با گروه D+Ba ایجاد کرد.
نتیجه گیری
در این مطالعه، برای اولین بار نشان داده شد که مصرف ریشه زرشک قبل از ایجاد دیابت منجر به بهبودی بیشتر در سطوح گلوکز خون، انسولین و چربی های سرم نسبت به گروهی می شود که پس از ایجاد دیابت ریشه زرشک دریافت می کردند. بنابراین، ریشه زرشک می تواند هر دو نقش پیشگیری کننده و درمانی را در برابر عوارض دیابت ایفا نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
148 تا 155
لینک کوتاه:
magiran.com/p1074315 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!