بررسی آلودگی انگلی سبزیجات تازه مصرفی شهر زابل در سال 1390

چکیده:
مقدمه و هدف
سبزیجات مصرفی به خصوص آنهایی که به صورت خام مصرف می شوند نقش عمده ای در انتقال انگل دارند. هدف این مطالعه بررسی آلودگی انگلی سبزیجات تازه مصرفی شهر زابل می باشد تا مسئولین امور بهداشتی را در اعمال روش های کنترلی و در نهایت ارتقاء سطح بهداشت عمومی یاری نماید.
مواد روش ها
این مطالعه مقطعی در سال 1390 در شهر زابل انجام گرفت. 30 نمونه سبزی از تمام مغازه های سبزی فروشی و 34 نمونه سبزی از تمام فروشندگان دستی سبزی که در کنار خیابان اقدام به فروش سبزی می کردند انتخاب شدند. در این بررسی 64نمونه از12 نوع سبزی(تره، ریحان، نعناع، پیازچه، تربچه، جعفری، شنبلیله، گشنیز، اسفناج، کاهو، کلم سفید و کلم قرمز) جمع آوری شد.هر یک از نمونه ها پس از انجام مراحل شستشو،سانتریفوژ، تهیه رسوب و رنگ آمیزی مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
از 64 نمونه مورد بررسی در 49 مورد (5/76در صد) آلودگی انگلی مشاهده شد. 8/46در صد سبزیجات تازه مصرفی شهر زابل آلوده به یک گونه پریاخته بیماریزا بودند.9/10 در صد آلوده به یک گونه تک یاخته بیماریزا و 9/60در صد نیز آلوده به یک گونه تک یاخته غیشر بیماریزا بودند. کیست انتامبا کلی با 3/59 در صد بیشترین میزان آلودگی و هیمنولپیس دیمینوتا با 5/1درصد کمترین آلودگی را در میان سبزیجات تازه مصرفی شهر زابل داشتند.
نتیجه گیری
تمام نمونه های کشت شده در روستاهای اطراف شهر زابل آلوده به انگل بودند.این روستاها در جنوب شهر زابل واقع شده اند. بنابراین احتمالا می توان گفت دلیل بالا بودن آلودگی انگلی ناشی از شیوع بالای انگل در این مناطق، استفاده از منابع آبی مشترک، استفاده از کود حیوانی و عوامل اجتماعی-اقتصادی می باشد. بنابراین می توان با آموزش عمومی سطح آگاهی جامعه را در مورد انتقال بیماری های انگلی و لزوم شستشو و ضدعفونی سبزیجات افزایش داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1074480 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!