تاثیر عصاره آبی- الکلی دانه گشنیز (Coriandrum sativum L.) بر میزان هورمون های هیپوفیز- تخمدان در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
دراین تحقیق تاثیرعصاره آبی-الکلی دانه گشنیز برمیزان هورمون های هیپوفیز-تخمدان و فعالیت تولیدمثلی و نقش احتمالی آن در ناباروری در موش صحرایی ماده نابالغ(Rat) بررسی شد.
روش بررسی
در این تحقیق تجربی، 64 سر موش صحرایی ماده نابالغ از نژاد ویستار به 4 گروه 16تایی شامل گروه های کنترل، شاهد و تجربی دریافت کننده mg/kg150 و mg/kg300 عصاره آبی-الکلی دانه گشنیز، تقسیم شدند. به طور تصادفی، 32 سر در روز 28 و 32 سر در روز 56 آزمایش شدند. تجویز عصاره به صورت خوراکی بود. پایان روز 28 و 56 خون گیری از قلب انجام گرفت و غلظت سرمی هورمون های LH،FSH، استروژن و پروژسترون با روش رادیوایمونواسی(RIA) اندازه گیری شد. نتایج با آزمون های آماری ANOVA و Tukey در سطح معنی دار 05/0>P تحلیل شد.
یافته ها
میانگین غلظت هورمون هایLH و استروژن در گروه تجربی دریافت کننده عصاره با دوز mg/kg300 پس از 28 روز و گروه های تجربی دریافت کننده (mg/kg)300 و 150 عصاره آبی-الکلی دانه گشنیز پس از 56 روز کاهش معنی داری نسبت به گروه کنترل نشان داد. غلظت هورمونFSH در گروه های تجربی دریافت کننده عصاره با دوز mg/kg300 و همچنین میانگین غلظت هورمون پروژسترون در گروه های تجربی دریافت کننده ((mg/kg 300 و 150 عصاره بعد از 28 و 56 روز،کاهش معنی داری نسبت به گروه کنترل نشان داد.
نتیجه گیری
براساس مطالعات سایر محققان، گشنیز دارای ترکیبات فلاونوئیدی و کومارینی می باشد. احتمالا این ترکیبات بر کاهش گنادوتروپین ها و عملکرد برخی از آنزیم ها در مسیر سنتز استروئید تاثیر می گذارد و باعث کاهش ترشح استروژن و پروژسترون می-شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
237
لینک کوتاه:
magiran.com/p1075093 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!