رنگدانه پیوردین به عنوان بیومارکر در شناسایی سودوموناس در مواد غذایی و بهداشتی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
Pseudomonas aeruginosa باکتری فرصت طلب بیمارستانی با توانایی تولید رنگدانه های فلورسنت چون پیوردین، پیوروبین و غیرفلورسنتی پیوسیانین می باشد. هدف از انجام این تحقیق تحریک تولید رنگدانه پیوردین به عنوان بیومارکر جهت شناسایی سریع باکتری فوق در مواد غذایی و بهداشتی است.
روش بررسی
در این تحقیق از غلظت های مختلف سولفات کادمیوم جهت تحریک تولید رنگدانه فلورسنت پیوردین استفاده گردید. تایید نوع رنگدانه بر اساس بیشینه جذب و حلالیت در آب، اسید استیک و کلروفورم تعیین شد. الگوی رشد باکتری برحسب میزان تولید رنگدانه در شرایط بهینه همزدن، دمایی، نوع محیط کشت، منابع کربن و ازت تعیین گردید. رابطه میزان تولید رنگدانه و تعداد باکتری برحسب توده سلولی و میزان جذب محاسبه شد. ردیابی باکتری برحسب میزان تولید رنگدانه به عنوان بیومارکر در مواد غذایی (ماکارونی، آب سیب) و مواد بهداشتی (مایع دستشویی و ظرف شویی) بررسی و با روش استاندارد مقایسه گردید.
یافته ها
نتایج حاصل از این تحقیق بیشینه جذب نوری رنگدانه استخراج شده را 403 نانومتر و حلالیت آن را در آب و اسید استیک تایید نمود. غلظت های mM5/0-3/0 سولفات کادمیوم سبب تحریک تولید رنگدانه فلورسنت در باکتری شد. بیشینه تولید رنگدانه فلورسنت برحسب توده سلولی در شرایط دور rpm150، دمای C ° 35، حضور کادمیوم mM 5/0، 1% ساکارز و نیترات پتاسیم، mgml-1330 تعیین گردید.
نتیجه گیری
سرعت ردیابی Pseudomonas aeruginosa در مواد غذایی و بهداشتی آلوده به باکتری برحسب توان تولید رنگدانه فلورسنت با شرایط فوق الذکر از 72 ساعت به 20 ساعت، نسبت به روش استاندارد کاهش نشان داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
279
لینک کوتاه:
magiran.com/p1075099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!