ارزیابی مواجهه شغلی پرسنل اتاق عمل با گاز هوشبر ایزوفلوران

پیام:
چکیده:
مقدمه
پرسنل اتاق عمل به صورت اجتناب ناپذیری در معرض استنشاق گازهای هوشبر از جمله ایزوفلوران هستند. تماس مزمن با این ترکیبات خطر سقط جنین خودبخودی و ناهنجاری های مادرزادی را افزایش می دهد. در این پژوهش میزان تماس با گاز ایزوفلوران در هوای اتاق عمل و منطقه تنفسی پرسنل اتاق عمل تعیین گردید.
روش بررسی
در یک مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی غلظت ایزوفلوران در نواحی دور و نزدیک در اتاق عمل گوش و حلق و بینی بیمارستان شهید صدوقی یزد با روش OSHA103 و با استفاده از ذغال فعال نمونه برداری و با استفاده از دستگاه گاز کروماتوگرافی با دتکتور یونیزاسیون شعله ای(GC/FID) تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که میانگین غلظت گاز ایزوفلوران حاصل از نمونه های گرفته شده mg/m307/4±06/4، حداکثر آن mg/m3597/19 و حداقل آن mg/m3122/0 است. میزان آلودگی در محیط تنفسی پرسنل اتاق عمل در 9/47% از نمونه های گرفته شده در ناحیه نزدیک، 3/33% در ناحیه دور و 6/40% از کل نمونه های گرفته شده، بالاتر از غلظت مجاز پیشنهادی انستیتو ملی ایمنی و بهداشت حرفه ای آمریکا بود. گرچه از نظر آماری بین غلظت اندازه گیری شده در ناحیه دور و نزدیک، نتایج تفاوت معنی داری نشان نداد.
نتیجه گیری
میزان آلودگی با گاز هوشبر ایزوفلوران در اتاق عمل مورد مطالعه بالا می باشد از طرفی نرخ تولید آلودگی نشان داد که نرخ تولیدآلاینده در روزهای مختلف با توجه به نوع جراحی می تواند تا 17 برابر متفاوت باشد. بنابراین اقدامات کنترلی از جمله تعبیه سیستم تهویه هوا و پاکسازی مناسب و استاندارد در اتاق و پایش دوره ای عملکرد آنها ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1075184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!