سازگاری های هورمونی به تمرینات استقامتی با شدت متوسط در مردان چاق غیر فعال

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ورزش و فعالیت بدنی با تاثیر بر هورمون های کنترل کننده هومئوستاز انرژی و متابولیسم در تعدیل چاقی و اختلالات هم راه با آن توان مند است. پژوهش حاضر تاثیر تمرینات استقامتی با شدت متوسط بر سطوح سرمی لپتین، کورتیزول، تستسترون و هورمون رشد و شاخص مقاومت انسولین (HOMA-IR) را در مردان چاق غیرفعال مورد مطالعه قرار داده است.
مواد و روش ها
20 مرد چاق غیرفعال (≤BMI 30) در دو گروه تجربی و کنترل در 16 هفته تمرینات استقامتی با شدت متوسط (70-60% ضربان قلب ذخیره)، سه جلسه در هفته، شرکت کردند. سطوح سرمی لپتین، کورتیزول، تستسترون، هورمون رشد و HOMA-IR و شاخص های آنتروپومتریک قبل و بعد از آخرین جلسه تمرین اندازه گیری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون تی زوجی، تی مستقل و آزمون هم بستگی پیرسون در سطح معنی داری 05/0 P< انجام گرفت.
یافته ها
اگر چه اجرای 16 هفته تمرینات استقامتی با شدت متوسط ضمن بهبود کلیه شاخص های آنتروپومتریک (05/0 P<)، کاهش معنی دار سطوح سرمی لپتین (003/0= P) و افزایش معنی دار هورمون رشد (040/0= P) و کورتیزول (009/0= P) را به هم راه داشت؛ برابر نتاج آزمون تی زوجی تغییر معنی داری در غلظت تستسترون و انسولین و HOMA-IR در گروه تمرینی مشاهده نشد (05/0 P>). بنابر نتایج آزمون هم بستگی پیرسون بین سطح ابتدایی لپتین با مقادیر اولیه هیچ یک از شاخص های آنتروپومتریک و HOMA-IR رابطه معنی داری وجود نداشت (05/0 P>). مع هذا پس از مداخله بین تغییرات غلظت لپتین با تغییرات وزن، BMI، محیط کمر و WHR ارتباطی معنی دار مشاهده گردید (05/0 P<).
نتیجه گیری
تمرینات استقامتی با شدت متوسط با بهبود ترکیب بدنی و تغییر در غلظت لپتین، کورتیزول و هورمون رشد در تعدیل نیم رخ هورمونی متابولیسم در مردان چاق موثر است. هر چند که این تغییرات ممکن است هم سو با تغییرات HOMA-IR و تستسترون نباشد
زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 191
لینک کوتاه:
magiran.com/p1075515 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!