اثرات الگوی توانمندسازی خانواده- محور بر خشنودی درک شده و عزت نفس مراقبین بیماران مولتیپل اسکلروزیس

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری مزمن سیستم عصبی مرکزی است که بر تمام جنبه های زندگی بیمار، خانواده و جامعه اثر می گذارد. با گذر از مراقبت بیمارستانی به مراقبت خانواده- محور، اهمیت برنامه های توان مندسازی مراقبین بیماران افزایش یافته است. هدف این مطالعه تعیین تاثیر الگوی توان مندسازی خانواده- محور بر خشنودی درک شده و عزت نفس مراقبین بیماران مولتیپل اسکلروزیس بود.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی، 70 مراقب خانوادگی بیماران مولتیپل اسکلروزیس با استفاده از تخصیص تصادفی به دو گروه شاهد و آزمون گروه بندی شدند. بر اساس نیازهای آموزشی در گروه آزمون، 8 جلسه الگوی توان مندسازی در طول سه ماه اجرا شد. سه ماه پس از اجرای برنامه و جمع آوری چک لیست های خودگزارش دهی، مجددا خشنودی درک شده و عزت نفس در دو گروه شاهد و آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
آزمون آماری تی مستقل اختلاف معناداری را در دو گروه بعد از اجرای مداخله نشان داد (001/0= p). در گروه مداخله، آزمون آماری تی زوجی نیز افزایش معناداری در خشنودی درک شده و عزت نفس مراقبین خانوادگی بیماران نشان داد (001/0= p)، در حالی که در گروه کنترل تفاوت معناداری در خشنودی درک شده و عزت نفس مراقبین خانوادگی بیماران بعد از سه ماه وجود نداشت (05/0 p>).
نتیجه گیری
مراقبین خانوادگی بیماران مزمن به عنوان بیماران پنهان، مشکلات زیادی را متحمل می شوند. مداخلاتی از قبیل اجرای الگوی توان مند سازی با توجه به نیازهای آموزشی و درمانی به دلیل کم هزینه بودن، ایمن بودن و تاثیرگذار بودن می تواند خشنودی درک شده و عزت نفس مراقبین را ارتقاء دهد
زبان:
فارسی
صفحات:
240 تا 248
لینک کوتاه:
magiran.com/p1075551 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!