اثر تزریق داخل بطن مغزی اسید اسکوربیک بر دریافت غذا در موشهای صحرایی نر

پیام:
چکیده:
مقدمه
عوامل متعددی دریافت غذا، آب و اشتها را متاثر می سازند که دوپامین و گلوتامات از آن جمله هستند، تحقیقات اخیر نشان داده است که رهایش این دو میانجی از نورون های مربوط همراه با آزاد شدن اسید اسکوربیک است که می تواند اثرات آن ها را تعدیل کند. در مطالعه حاضر تاثیر تجویز داخل بطن مغزی اسید اسکوربیک (ویتامین C) روی میزان مصرف غذا در موش های نر در فاز روشنایی مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار
در این مطالعه، 50 سر موش صحرایی انتخاب و به طور تصادفی به 5 گروه مساوی شامل گروه کنترل، گروه شم (حلال اسید اسکوربیک) و سه گروه با دوزهای 25 و 50 و 100 میکروگرم/ 10 میکرولیتر اسید اسکوربیک تقسیم شدند. داروها پس از 12 ساعت محرومیت غذایی به درون بطن مغز موش ها تزریق و سپس به وسیله قفس متابولیک مجهز به نرم افزار کامپیوتری، تعداد مراجعه به ظرف غذا و میزان مصرف غذا طی دوره یک ساعته و نیز برای چهار ساعت پس از تزریق ثبت شد.
یافته ها
یافته های این مطالعه نشان داد که تزریق داخل بطن مغزی اسید اسکوربیک در هر سه دوز موجب کاهش مصرف غذا شد که این کاهش در دوز 25 میکروگرم از نظر آماری معنادار بود (05/0P<). همچنین تعداد مراجعه به ظرف غذا در گروه های اسید اسکوربیک نسبت به گروه کنترل کاهش داشت. به علاوه، هر سه دوز اسید اسکوربیک موجب کاهش مصرف غذا شدند که این کاهش فقط در ساعت دوم و در گروه 100 میکروگرم معنادار بود (05/0P<).
نتیجه گیری
مطالعه نشان داد که تزریق داخل بطن مغزی اسید اسکوربیک روی کنترل تغذیه حیوانات موثر است و برای شناسایی سازوکار سلولی آن انجام مطالعات ملکولی بیش تری لازم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1077581 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!