تعیین ترجیحات مراجعه کنندگان به بیمارستان فیروزگر: تحلیل هم پیوندی مبتنی بر انتخاب

پیام:
چکیده:
مقدمه
توجه به نیازها و خواسته های بیماران در بیمارستان یکی از موارد مهمی است که باید در تصمیم گیری های مرتبط با ارایه خدمات به بیماران به آن ها توجه شود. در این پژوهش، ابتدا شیوه آنالیز هم پیوندی مبتنی بر انتخاب معرفی و تبیین گردید؛ سپس از این آنالیز به منظور بررسی ترجیحات مراجعین به بیمارستان فیروزگر در مورد نحوه ارایه خدمات ویزیت سرپایی استفاده شد.
روش کار
در این پژوهش کاربردی، از آنالیز هم پیوندی مبتنی بر انتخاب برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. جامعه پژوهش، مراجعه کنندگان به درمانگاه های بیمارستان فیروزگر برای دریافت خدمات ویزیت سرپایی بودند که 150 نفر از آنان به روش نمونه گیری آسان برای انجام این پژوهش انتخاب شدند. زمان گردآوری داده ها تابستان سال 1390 بود.
یافته ها
میانگین سن مراجعه کنندگان مورد بررسی (73/0±)76/31 بود. 70% از مراجعه کنندگان زن و 30% بقیه مرد بودند. مشورت پزشک با بیمار بیشترین اهمیت را داشت (اهمیت نسبی 1/37%)، دومین ویژگی از نظر اهمیت، تشکیل پرونده بود (اهمیت نسبی 6/21%). شیوه تعیین نوبت دارای کمترین اهمیت (اهمیت نسبی 2/10%) بود.
نتیجه گیری
کسب نظرات و توجه به خواسته های بیماران در تمام مراحل برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی خدمات به بهبود مراقبت ها کمک می کند. از طرف دیگر ارج نهادن به ترجیحات بیماران یک گام اساسی در توسعه مداخلات بیمار محور است. روش ها و ابزارهای پژوهشی متنوعی جهت آگاهی از دیدگاه های بیماران در خصوص ارایه بهینه خدمات سلامت وجود دارد، در این راستا روش آنالیز هم پیوندی برای تجزیه و تحلیل داده های مربوط به این گونه پژوهش ها توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
211 تا 218
لینک کوتاه:
magiran.com/p1078442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!