طراحی مدل ملی اعتباربخشی بخش درمانگاه های تخصصی بیمارستان

پیام:
چکیده:
مقدمه

اعتباربخشی یکی از عرصه های مهم در ارزشیابی خدمات بهداشتی و درمانی می باشد و متضمن دستیابی سازمان های ارایه دهنده خدمات سلامت به سطح قابل قبولی از شاخص های عملکردی است. هدف این سیستم، ایجاد چارچوبی به منظور بهبود مستمر کیفیت در خدمات بهداشتی برای دستیابی به اهداف نظام سلامت می باشد. به همین منظور، مطالعه حاضر در صدد طراحی مدل ملی اعتباربخشی بخش درمانگاه های تخصصی بر اساس شواهد علمی و مستدل می باشد.

روش کار

این مطالعه از نوع کیفی بود و در طی دو سال (90 -1389) به انجام رسید. پژوهشگران ابتدا به منظور شناسایی مدل های برتر جهت الگوبرداری، اقدام به طراحی یک مرور نظام مند در پایگاه های داده های SID، Medline Ovid و PubMed با استفاده از کلید واژه های مرتبط نمودند. پس از استخراج و تدوین استانداردها، همه موارد برای ارایه به صاحب نظران در پرسشنامه دلفی وارد شدند و صاحب نظران اقدام به امتیازدهی به استانداردهای یاد شده از دو جنبه اهمیت و قابلیت اجرایی در عرصه نظام سلامت کشور نمودند و از این طریق، استانداردهای سازگار با نظام سلامت ما شناسایی و مدل نهایی کامل گردید.

یافته ها

در بخش مرور نظام مند، مدل های اعتباربخشی JCAHO آمریکا و CCHSA کانادا به عنوان بهترین مدل ها برای الگوبرداری انتخاب شدند. همچنین از میان مدل های اعتباربخشی منطقه ای، مدل های لبنان و مصر نیز واجد شرایط تشخیص داده شدند. استانداردهای مرتبط در مدل های مرجع به همراه استانداردهای تکمیلی برگرفته از متون معتبر علمی به پرسشنامه دلفی وارد و به صاحب نظران عرضه شدند که در نتیجه آن 68 استاندارد پذیرفته شدند و 5 استاندارد مورد پذیرش قرار نگرفتند. مطالعه دلفی طی دو دور و با درصد ریزش اندک به انجام رسید و مدل نهایی با ادغام استانداردهای مشابه و تدوین اجزای ضروری تکامل یافت.

نتیجه گیری

مدل نهایی طراحی شده دارای 38 استاندارد به همراه بیانیه هدف و عناصر عینی قابل اندازه گیری برای آن ها می باشد. این مدل از جهت تعداد، تنوع و نیز گستره استانداردها بسیار پرمحتوا است؛ به طوری که می توان ادعا نمود که از تمامی مدل های اعتباربخشی جهان دارای غنای بیشتری است. بی تردید، استفاده از این مدل منجر به افزایش رضایت جامعه و بهبود عملکرد مراکز بهداشتی و درمانی خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
229 تا 237
لینک کوتاه:
magiran.com/p1078453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!