شیوع حوادث خانگی غیرکشنده و عوامل مرتبط با آن در کودکان تحت پوشش مراکز بهداشتی شهر اهواز: یک مطالعه پایلوت

پیام:
چکیده:
مقدمه
حوادث یکی از عوامل اصلی مرگ و ناتوانی کودکان در دنیا می باشد. مطالعات محدودی در مورد حوادث خانگی و عوامل مرتبط با آن، به خصوص در کودکان در کشور ما انجام شده است. این مطالعه با هدف بررسی شیوع و عوامل مرتبط با حوادث خانگی غیر کشنده در کودکان تحت پوشش مراکز بهداشتی شهر اهواز انجام شد.
روش کار
در یک مطالعه پایلوت به طور مقطعی 400 کودک زیر 5 سال که جهت دریافت مراقبت های کودکان به 12 مرکز بهداشتی شهر اهواز مراجعه کرده بودند در سال 1390 مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات از طریق مصاحبه با مادر و تکمیل پرسشنامه توسط پرسشگران آموزش دیده جمع آوری شد. ویژگی های حادثه بر اساس راهنمای سازمان جهانی بهداشت دسته بندی و کدگذاری شد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزارآماری 16 SPSS و آزمون آماری کای دو و رگرسیون لجستیک استفاده شد. این مطالعه پایلوت، مرحله اول بررسی شیوع حوادث در کودکان تحت پوشش مراکز بهداشتی استان خوزستان می باشد.
یافته ها
به طور کلی شیوع انواع حوادث در کودکان زیر 5 سال، 40% (156 کودک) بود. شایع ترین نوع حادثه به ترتیب سقوط (1/30%)، بلعیدن اجسام خارجی (22%)، سوختگی (8/16%) و مسمومیت (4/11%) بود. نتایج آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد که نوع خانه (76/4 -34/1، 95%) 52/2= OR و سن کودک (81/0 -01/0، CI 95%) 031/0= OR از عوامل مرتبط با حوادث می باشند (05/0 p <).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه پایلوت نشان داد که شیوع حوادث در کودکان تحت پوشش مراکز بهداشتی نگران کننده است. سیستم مراقبت از حوادث در مراکز بهداشتی بایستی به عنوان جزئی از خدمات بهداشت مادر و کودک در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
238 تا 242
لینک کوتاه:
magiran.com/p1078456 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!