شناسایی باکتری لاکتوباسیلوس پلانتاروم جداشده از زیتون به روشPCR-RFLP

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
زیتون از با ارزش ترین گیاهان ایران است. تخمیر طبیعی زیتون و عمل تلخی زدایی توسط باکتری های اسید لاکتیک بخصوص لاکتوباسیلوس ها و در راس آن Lactobacillus plantarum انجام می گیرد که نوعی پروبیوتیک محسوب می شود. هدف از این تحقیق شناسایی بیوشیمیایی و مولکولی لاکتوباسیلوس پلانتاروم در بین انواع باکتری های اسید لاکتیک جدا شده از زیتون بومی ایران بود.
روش بررسی
28 سویه باکتری های اسید لاکتیک جدا شده از ارقام مختلف زیتون ایران و نیز باکتری استاندارد Lactobacillus plantarum بر روی محیط MRS کشت داده شدند، تست های بیوشیمیایی از جمله تست تخمیر قندها بر روی آن ها انجام گرفت. DNAباکتری ها با روش فنل-کلروفرم استخراج گردید. واکنش زنجیره ای پلی مراز، با پرایمرهای طراحی شده برای سکانسITS +16SrDNA، به روش Touch-Up PCR انجام گرفت. برای بررسی دقیق تر سویه ها، از تکنیک RFLP استفاده شد و تاثیر آنزیم های TaqI و HaeIII بر روی محصولات PCR مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
از 28 سویه، 5 سویه با پرایمر های اختصاصی لاکتوباسیلوس پلانتاروم، باند اختصاصی تشکیل دادند. یکی از محصولات PCR پس از ترادف یابی، Lactobacillus plantarum تشخیص داده شد. در نتایج RFLP به دست آمده در سطح دو آنزیم TaqI و HaeIII تفاوتی بین سویه ها مشاهده نشد اما الگوی تخمیر قندها در یکی از سویه ها کمی متفاوت بود.
نتیجه گیری
لاکتوباسیلوس پلانتاروم که از سویه های پروبیوتیک است، قابل جداسازی از زیتون ایران می باشد. با توجه به حضور طبیعی این باکتری، با تقویت و افزایش تعداد آن در طی مراحل تلخی زدایی و تخمیر می توان ارزش پروبیوتیکی زیتون را افزایش داد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088158 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!