جدا سازی و شناسایی مولکولی ژن Cry در باسیلوس ترینجینسیس های جدا شده از خاک های غرب مازندران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
باسیلوس ترینجینسیس باکتری گرم مثبت و اسپورزا است. اصلی ترین زیستگاه این باکتری خاک بوده و توانایی تولید انواع متنوعی از پروتئین های کریستالی با خاصیت حشره کشی را دارا ست. هدف از این مطالعه جدا سازی سویه های باسیلوس ترینجینسیس حمل کننده ژن Cry از خاک های نقاط مختلف غرب استان مازندران بوده است.
روش بررسی
12 سویه باسیلوس ترینجینسیس پس از غربالگری خاک 35 منطقه از غرب مازندران به روش انتخابی استات سدیم و L-Serine در محیط حداقل جدا سازی شدند. پس از استخراج DNA از تمامی سویه ها، با استفاده از 16S rDNA PCR Sequencing باسیلوس ترینجینسیس بودن سویه های حاوی ژن Cry تایید گردید. همچنین وزن مولکولی نسبی پروتئین کریستالی سویه حاوی ژن Cry از طریق SDS-PAGE ارزیابی گردید.
یافته ها
از میان 12 سویه جدا شده تنها در یک سویه ژن Cry از کلاس 1Aa به طریق مولکولی شناسایی گردید. بررسی توالی rDNA سویه جدا شده یک همولوژی 99% را با سویه IBL 200 باسیلوس ترینجینسیس (Accession No: ACNK01000211.1) نشان داد. همچنین وزن تقریبی پروتئین کریستالی مابین 100-90 کیلو دالتون اندازه گیری گردید.
نتیجه گیری
با توجه به تنوع بسیار زیاد ژن پروتئین کریستالی و عدم وجود روش های فنوتیپی دقیق در شناسایی حضور پروتئین کریستالی، استفاده از این روش Semi-conserve PCR می تواند با هزینه اندک و سرعت العمل زیاد باسیلوس های حاوی ژن کریستالی را شناسایی نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088163 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!