اثر ضدقارچی عصاره آبی سیر تازه، سیر کهنه و ترشی سیر بر رشد کاندیدا آلبیکنس در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
اهداف
در دهه های اخیر فعالیت ضدقارچی سیر مشخص شده است. سیر سبب مهار رشد کاندیدا آلبیکنس می شود. سیر به شکل های مختلف به منظور پیشگیری یا درمان طیفی از عفونت ها، از جمله عفونت های کاندیدیایی، مورد استفاده قرار می گیرد. در مطالعه حاضر، اثر ضدقارچی عصاره آبی سیر تازه، کهنه و ترشی بر سوش استاندارد کاندیدا آلبیکنس مورد مقایسه قرار گرفت.
روش ها
در این مطالعه تجربی، عصاره آبی سیر با استفاده از روش مانتیس تهیه شد. از سیر 2 سال فریزشده در °20-سانتیگراد به عنوان سیر کهنه و از سیر 7 سال درسرکه مانده (5/3-3=pH)، به عنوان ترشی سیر استفاده شد. پس از تهیه سوسپانسیون قارچی، سری رقت های لازم از عصاره هر سه نوع سیر تهیه و غلظت بازدارنده کمینه و غلظت کشنده کمینه تعیین شد. تفاوت آماری بین گروه های مختلف با کمک نرم افزار SPSS 13 و آزمون T استودنت مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
غلظت بازدارنده کمینه سیر تازه 2/34میلی گرم در میلی لیتر و سیر کهنه 4/68میلی گرم در میلی لیتر بود. غلظت کشنده کمینه برای سیر تازه 2/34میلی گرم در میلی لیتر و برای سیر کهنه 9/37میلی گرم در میلی لیتر تعیین شد. عصاره آبی ترشی سیر در همه سری رقت های تهیه شده فاقد خواص ضدکاندیدیایی بود. بیشترین تعداد کلنی روی محیط جامد سابورو در کمترین رقت عصاره سیر تازه حدود 300 و سیر کهنه حدود 500 بود.
نتیجه گیری
عصاره آبی سیر تازه در مقایسه با عصاره حاصل از سیر کهنه و ترشی سیر از توانایی بیشتری برای مهار رشد مخمر کاندیدا آلبیکنس برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
179 تا 183
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!