تاثیر تمرین شدید بر غلظت ایمونوگلوبولین A و کورتیزول بزاقی در شناگران

پیام:
چکیده:
اهداف
ایمونوگلوبولین A بزاقی مهم ترین بخش سیستم ایمنی در مجاری تنفسی فوقانی است. نتایج مطالعات در خصوص تغییرات هورمونی و ایمنی به ویژه سیستم ایمنی مخاطی پس از فعالیت بدنی بسیار متناقض و متفاوتند. هدف از این پژوهش مقایسه تاثیر تمرین شدید در دو نوبت صبح و عصر بر میزان غلظت ایمونوگلوبولین A و کورتیزول بزاقی در شناگران نوجوان بود.
روش ها
پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است که در سال تحصیلی 90-1389 انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل 120 پسر شناگر نوجوان در مقطع راهنمایی در شهرستان گناباد بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده 20 نفر از آنان انتخاب شدند. آزمودنی ها تمرین منتخب را در ساعت 11 صبح و نوبت دیگر تمرین را در ساعت 16 روز بعد انجام دادند. نمونه های بزاقی قبل از تمرین شدید و بلافاصله پس از انجام تمرین شدید گرفته شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 14 و آزمون T زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
بیشترین کاهش ایمونوگلوبولین A در تمرین صبح و بیشترین کاهش کورتیزول در تمرین عصر مشاهده شد. میزان ایمونوگلوبولین A بزاقی و همچنین کورتیزول شناگران، پس از تمرین نسبت به قبل از آن کاهش معنی داری داشت (0/0001=p). همچنین مقدار آنها در نوبت عصر نسبت به نوبت صبح کاهش معنی داری داشت (0/0001=p).
نتیجه گیری
تمرین شدید در صبح و عصر سبب کاهش میزان ایمونوگلوبولین A و کورتیزول بزاقی می شود که می تواند در بروز عفونت های مجاری تنفسی موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 196
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088191 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!