بهینه سازی باکتری اسیدیتیوباسیلوس فرواکسیدانس در دماهای پایین...

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیولیچینگ فرآیندی است که در آن به کمک باکتری ها فلزاتی مانند مس، طلا و روی را از سنگ معدن های با عیار پایین استخراج می شود. باکتری های اسیدوفیل و کمولیتوتروف موجود در معادن قادرند فلزات را توسط فرآیند بیولیچینگ از سنگ معدن های سولفیدی استخراج کنند. از جمله باکتری های مهم اسیدیتیوباسیلوس فرواکسیدانس می باشد که در دمای35-25 درجه سانتی گراد در فرآیند بیولیچینگ رشد بهینه دارد و در دمای کمتر از 20 درجه سانتی گراد رشد مطلوبی ندارد. هدف از این مطالعه سازگار کردن باکتری در دماهای پایین تر است تا بتوان فرآیند بیولیچینگ را در تمام فصول سال منجمله در فصل های سرد به کار برد.
روش بررسی
باکتریAt.ferrooxidans از محلول زیر هیپ معدن مس سرچشمه جداسازی و در محیط های TK و 9K در دمای 30 درجه سانتیگراد گرمخانه گذاری شد. سپس جهت سازگار نمودن باکتری در دماهای پایین به تدریج در دماهای 25، 22، 18، 15، 12 و 4 درجه سانتیگراد غنی سازی شد. همچنین میزان رشد باکتری و غلظت آهن فریک با دستگاه اسپکتروفتومتر اندازه گیری شد. غلظت مس در دماهای فوق بررسی و ارزیابی قرار گرفت. جهت تایید رشد باکتری در دمای 4 درجه سانتیگراد، پروتئین های خارج سلولی پس از شش روز با کمک روش بردفورد اندازه گیری شد. DNA باکتری استخراج و ژن ناحیه SrDNA16 به روش PCRتکثیر و تعیین توالی شد.
یافته ها
باکتری At.ferrooxidans در دماهای مورد آزمایش رشدی لگاریتمی داشته و این توانایی را دارد تا با اکسایش آهن فرو به آهن فریک، فرآیند بیولیچینگ را انجام و مس (II) را به فرم محلول آزاد کند. با توجه به نتایج مشاهده گردید که باکتری در دمای 25 درجه سانتی گراد و پس از گذشت حدود 18 روز بیشترین رشد را داشته و با کاهش دما از میزان رشد آن کاسته می شود. نتایج حاصل از مقایسه میزان تشابه توالی نوکلئوتیدی سویه برتر با سویه های مرتبط نشان داد که باکتری مورد نظر Acidithiobacillus ferrooxidans می باشد و سویه AL نام گذاری شد.
نتیجه گیری
باکتری At.ferrooxidans قادر است خود را در دماهای پایین سازگار نماید و فرآیند بیولیچینگ را انجام دهد. بنابراین بر طبق نتایج حاصل، فرآیند بیولیچینگ و اکسایش آهن در دماهای پایین امکان پذیر است و می توان فلزات با ارزشی مانند طلا و مس را در شرایط سرمای محیط استخراج نمود
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088385 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!