بررسی میزان جذب فسفات تحت شرایط هوازی و بی هوازی توسط باکتری بومی جداسازی شده از خاک های آلوده به قطران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
افزایش میزان مواد آلی، نیتروژن و فسفات در محیط های آبی توازن رشد موجودات آبزی را به هم می زند و علاوه بر آن مشکلات زیست محیطی جدی را ایجاد می کند. هدف از این پژوهش بررسی میزان جذب فسفات توسط باکتری جداشده از خاک های آلوده به قطران به منظور حذف فسفات از آب های حاوی غلظت بالای فسفات می باشد.
روش بررسی
در ابتدا نمونه برداری از خاک های آلوده به قطران با هدف جداسازی یک باکتری تجزیه کنننده قطران در اطراف پالایشگاه قطران اصفهان صورت گرفت جداسازی روی محیط کشت نوترینت آگار انجام شد و در مرحله شناسایی کلنی ها مشخص گردید که مصرف فسفات در این باکتری بالاست. بنابراین به منظور تعیین شرایط بهینه جذب فسفات اثر متغیرهای دما، pH، منبع کربن، غلظت فسفات و نیتروژن روی جذب فسفات بررسی شدند. مقدار فسفات جذب شده به روش رنگ آمیزی اسید اسکوربیک در محیط کشت اندازه گیری شد. وزن خشک سلول نیز بعنوان شاخص رشد باکتری درنظر گرفته شد. در انتها توانایی جذب فسفات آن با باکتری های calcuaceticous Acinetobacter و E.coli بعنوان شاهد مثبت و منفی مقایسه شد و همچنین رشد و جذب فسفات تحت شرایط هوازی و بی هوازی مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
آزمایش شناسایی باکتری به روش بیوشیمیایی و بررسی های ژنتیکی به روش آنالیز قطعه S rDNA16، تشابه این باکتری را با جنس سودوموناس نشان داد. شرایط بهینه جذب فسفات برای این سویه در pH معادل 5/7، دمای c° 35، استات سدیم به عنوان منبع کربن تحت شرایط هوازی و فسفات به اندازه 10 برابر نسبت P ارائه شده توسط گیبس بدست آمد. بیشترین مقدار جذب فسفات تحت شرایط بهینه 5/4 درصد وزن خشک سلول بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده این باکتری بومی توانایی نسبتا مطلوبی در جذب فسفات و ذخیره آن دارد و به دلیل سرعت رشد بالای آن می تواند جهت حذف فسفات از پساب ها مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088410 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!