بررسی فراوانی پلاسمید pXOدر باسیلوس های غیر بیماریزا با مشاهده باند پلاسمیدی و باند پروتئینی در الکتروفورز ژل پلی آکریل آمید

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پلاسمید pXO1 در Bacillus anthracis مسئول رمز کردن ژنهای تولید توکسین است و پلاسمید pXO2، مسئول رمز کردن ژنهای سنتز کپسول میباشد. پلاسمید مسئول سنتز توکسین، 189kb و پلاسمید مسئول سنتز کپسول، 95kb اندازه دارند. هدف از این مطالعه، بررسی حضور ژن pxo در Bacillus cereus، Bacillus subtilis و Bacillus thuringiensis بوده است.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 65 نمونه خاک از سراسر کشور جمع آوری شد و سپس تست های استاندارد بیوشیمیایی انجام شد. با استفاده از روش فنل و کلروفرم، جداسازی پلاسمید pXO1 انجام و وجود آن با استفاده از الکتروفورز ژل اگاروز تایید گردید. سپس جداسازی پروتئینها از ارگانیسمهای ایزوله شده انجام شد و برای مشاهده باندهای پروتئینی، از تست SDS-PAGE استفاده شد.
یافته ها
از 65 نمونه خاک جمع آوری شده، 31 باسیلوس جدا شدند که 19 مورد آنها Bacillus cereus، 12 مورد Bacillus subtilis بودند و 7 باسیلوس نیز اهدایی و شامل 2 Bacillus cereus و 2 Bacillus subtilis و 3 Bacillus thuringiensis بودند. در 13 Bacillus cereus باند پلاسمیدی مربوط به پلاسمید pXO1 در الکتروفورز مشاهده شد. در SDS-PAGE نیز باندهای پروتئینی مربوط به پلاسمید pXO1 که مسئول رمز کردن توکسین در Bacillus anthracis است در همان 13 Bacillus cereus یعنی 2/34 درصد از کل باکتری ها مشاهده گردید، ولی باند پروتئینی مربوط به پلاسمید pXO2 که مسئول رمز کردن کپسول در Bacillus anthracis است، در کل باسیلوس های مورد بررسی مشاهده نشد.
نتیجه گیری
این تحقیق نشان داد که انتقال پلاسمید pXO1 از Bacillus anthracis به Bacillus cereus در ایران انجام شده است ولی انتقال پلاسمید pXO2به هیچ کدام از باسیلوس های مورد بررسی صورت نگرفته بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088416 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!