مطالعه اثرات ضد باکتریایی و ضد قارچی عصاره های هیدروالکلی و اتری گیاه بلوط ایرانی

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف
اخیرا با توجه به افزایش جمعیت میکروب های مقاوم به آنتی بیوتیک ها و شناخت بیشتر عوارض جانبی داروهای سنتتیک شیمیایی روز به روز استفاده از داروهای گیاهی با خواص ضدمیکروبی رایج تر می شود. گیاهان جنس بلوط از گیاهان غالب در نواحی شمال و مرکز ایران هستند که گونه های مختلفی دارند. جنس بلوط متعلق به خانواده Fagaceae است. گونه بلوط ایرانی بین این گونه ها غالب است. این گونه بلوط پر انتشارترین گونه در رشته کوه زاگرس است و جای رویش آن تمام جنگل های مغرب(کرمانشاه و کردستان، اطراف شیراز، کازرون، بوشهر، دشت ارژن و نقاط دیگر زاگرس) می باشد. اثرات درمانی بعضی از گونه های این جنس به اثبات رسیده است. هدف این مطالعه بررسی اثرات ضدمیکروبی عصاره هیدروالکلی و اتری میوه گیاه بلوط ایرانی بود.
روش بررسی
عصاره های هیدروالکلی و اتری این گیاه به روش خیساندن(ماسراسیون) استخراج شد. اثر مهارکنندگی دو عصاره بر دو باکتری گرم مثبت (باسیلوس سوبتیلیس و استافیلوکوکوس اورئوس)، دو باکتری گرم منفی (کلبسیلا پنومونیه و اشریشیا کلی) و دو قارچ (کاندیدا آلبیکنس و ساکارومایسس سرویزیه) آزمایش شد. حداقل غلظت مهارکنندگی) MIC) به شیوه ی براث میکرودایلوشن تعیین شد.
یافته ها
بررسی های انجام شده نشان داد هر دو نوع عصاره هیدروالکلی و اتری روی همه سوش های میکروبی مورد بررسی دارای اثر ضد میکروبی هستند و رشد آنها را مهار می کنند. اثر مهارکنندگی عصاره ها بر باکتری های گرم مثبت نسبت به باکتری های گرم منفی بیشتربود. مقایسه MICهای مربوط به عصاره ها و آنتی بیوتیک ها (تتراسایکلین علیه باکتری های گرم مثبت، جنتامایسین علیه باکتری های گرم منفی و نیستاتین علیه قارچ ها) نشان داد که اثر ضد میکروبی عصاره ها نسبت به آنتی بیوتیک های مورد استفاده کمتر می باشد.
نتیجه گیری
در پایان می توان نتیجه گیری کرد که عصاره های هیدرو الکلی و اتری گیاه بلوط ایرانی دارای اثر مهاری بر روی قارچ و باکتری های گرم منفی و مثبت می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088423 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!