بررسی قابلیت تجزیه بیولوژیکی نفتالین با استفاده از باکتری های خاکزی پالایشگاه نفت تبریز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هیدروکربن های آروماتیک پلی سیکلیک PAH مانند آنتراسن– نفتالین و بنزن از مهم ترین آلاینده های سمی و سرطان زا می باشند که در بسیاری از موارد، در اثر دفع پسماندهای صنایع نفت و پتروشیمی باعث تخریب محیط زیست و آثار سوء فراوانی می گردند. جهت پاکسازی این مواد از خاک روش های بیولوژیکی و استفاده از پتانسیل میکروارگانیسم های بومی خاک آلوده به نفت، ترجیح داده می شود که این ارگانیسم ها با تغذیه از کربن این مواد، تولید آب، دی اکسیدکربن و بیومس می کنند.
روش بررسی
در این مطالعه توانایی ارگانیسم های جدا شده از خاک آلوده به مواد نفتی پالایشگاه تبریز در تجزیه نفتالین مورد بررسی واقع شدند. میکروارگانیسم های مذکور در محیط کشت YGM آگار جداسازی و خالص شد. نفتالین با غلظت 1000 میلی گرم در یک لیتر از محیط مولر هینتون براث تهیه و مقدار ثابتی از باکتری اضافه شد، به مدت یک هفته در 28 و شیکر 120 دور در دقیقه تیمار و میزان تخریب این ماده با اسپکتروفتومتر دو شعاعی ارزیابی شد. متابولیت حاصل از بیشترین در صد تخریب مورد شناسایی GC mass قرار گرفت.
یافته ها
تعداد 14 سوش باکتری جدا شد و در غلظت فوق 13 باکتری موثر شناسایی و میزان تخریب نفتالین از 2/9 تا 1/57 درصد صورت گرفت دراثر تخریب بیولوژیکی، مواد آلی کم خطر و بی ضرر حاصل از تجزیه نفتالین شناسایی گردید.
نتیجه گیری
با این روش پاکسازی بیولوژیکی قادر خواهیم بود نفتالین موجود در خاک های آلوده و پساب ها را با پتانسیل میکرو فلور طبیعی در آن خاک ها، تجزیه و تخریب و در نهایت خاک های آلوده را بازیافت و سالم نمائیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088425 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!