غربالگری باکتری های جنس استرپتومایسس دارای فعالیت آنتی باکتریال از خاک های منطقه آذربایجان ایران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
باکتری های استرپتومایسس، گرم مثبت، غیرمتحرک و رشته ای می باشند. استرپتومایسس ها همواره به عنوان یک منبع اصلی تولیدکننده متابولیت های ثانویه متنوع و آنتی بیوتیک های صنعتی جهانی مورد توجه بوده اند. در این تحقیق، هدف غربالگری خاک به منظور شناسایی جنس استرپتومایسس با خاصیت آنتی باکتریال نمونه های خاک از شهرستان های تبریز، مرند، خوی، ماکو در ایران، در فصول مختلف سال می باشد.
روش بررسی
نمونه های خاک از شهرستان های تبریز، مرند، خوی، ماکو در فصول مختلف سال جمع آوری گردید. 150 ایزوله اکتینومایست از خاک های شهرهای فوق جداسازی شد. این ایزوله ها به طور وسیعی جهت مطالعه خاصیت ضدمیکروبی بر علیه باکتری های گرم مثبت و منفی در طی دو مرحله غربالگری اولیه و ثانویه مورد مطالعه قرار گرفتند.
یافته ها
20 ایزوله فعالیت قوی بر علیه نمونه های پاتوژن نشان دادند. نتایج نشان دادکه ایزوله های به دست آمده بر علیه باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیا کلی و پروتئوس ولگاریس با ناحیه بازدارندگی بیشتر از 10میلی متر فعالیت قوی داشتند. 12 ایزوله به عنوان اکتینومایست جداسازی شدند. تست های بیوشیمیایی و مورفولوژیکی برای شناسایی نمونه ها انجام شد و نتایج با استفاده از ماتریکس تعریف شده برجیز بررسی شد. نتایج حاصل از آنالیز داده ای بیوشیمیایی 18 صفت مورد استفاده، بیانگر این موضوع بود که نمونه ها در 3 گروه قرار دارند گروه اول شامل8 نژاد، در یک گروه مشابه بود و گروه دوم3 نمونه و یک نمونه متفاوت از بقیه بود. گروه اول با توجه به نتایج، به عنوان جنس استرپتومایسس با گونه های متفاوت مشخص شد.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد خاک های مناطق مختلف آذربایجان دارای پتانسیل بالقوه ای از تنوع اکتینومیستی می باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088458 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!