تاثیر روش های متداول و متناوب، در آماده سازی برای اسکن تمام بدن با ید 131، بر افزایش سطح TSH و تظاهرات بالینی کم کاری تیروئید در بیماران مبتلا به سرطان تمایز یافته تیروئید

پیام:
چکیده:
مقدمه

دربیماران مبتلا به سرطان تمایز یافته تیروئید، که برای اسکن تمام بدن با ید 131 آماده می شوند، رسیدن به سطح مناسب TSH با بروزکمترین تظاهرات بالینی کم کاری تیروئید مطلوب است.

روش کار

در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده که طی مدت 2 سال در بیمارستان قائم (عج) انجام شد دو روش متداول و متناوب مورد مقایسه قرار گرفت. در پروتکل متداول، 4-6 هفته پس از عمل جراحی تیروئید، لوتیروکسین قطع و لیوتیرونین به مدت دو هفته تجویز می شد، سپس لیوتیرونین به مدت 2 هفته قطع و TSH اندازه گیری می گردید. در پروتکل متناوب، لوتیروکسین روز درمیان، تجویز و پس از 30 روز قطع و TSH اندازه گیری می شد.اطلاعات با نرم افزار SPSS و آزمون های کای مربع، تی مستقل و تی زوجی تجزیه و تحلیل شد.

نتایج

پنجاه بیمار زن و 10 نفر مرد بودند. پنجاه و سه نفر مبتلا به سرطان پاپیلری و 7 نفر مبتلا به سرطان فولیکولار بودند. 22 نفر تحت پروتکل متناوب و 38 نفر تحت پروتکل متداول قرار گرفتند. تعداد ضربان نبض، خشکی پوست، یبوست، پارستزی، پف آلودگی، تغییرات وزن، در دو گروه تفاوت معنی دار نداشت. تفاوت معنی داری در سطح TSH بین دو گروه در پایان دو پروتکل نیز دیده نشد (08/0p=).

نتیجه گیری

در این مطالعه تفاوت معنی داری دریافته های بالینی هیپوتیروئیدی در روش های متناوب و متداول مشاهده نشد، ولی تماس با سطح بالای TSH و عوارض ناشی از آن در روش متناوب کمتر بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
206 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088487 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!