اثر لیزر کم توان در درمان التهاب فاسیای کف پا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فاسیای کف پا نقش بسیار مهمی در عملکرد پا دارد و سبب ایجاد قوس کف پا می شود. کشش طولانی بر روی این فاسیا سبب التهاب و درد در ناحیه پاشنه می گردد. هدف از این مطالعه، بررسی اثر لیزر کم توان در درمان التهاب فاسیای کف پا بود.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی دو سوکور با استفاده از روش نمونه گیری متوالی از بهمن ماه 1388 تا دی ماه 1389 در درمانگاه فیزیوتراپی فاطمیه (س) رفسنجان بر روی 50 بیمار مبتلا به التهاب فاسیای کف پا انجام شد. بیماران به طور تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم گردیدند. دو روش تحقیق شامل لیزر کم توان و پلاسبو بود. شدت درد موضعی، درد انتشاری، حساسیت به لمس و درد صبحگاهی در جلسات اول، پنجم و دهم ارزیابی گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آنالیز واریانس دو طرفه، توکی و مجذور کای استفاده شد.
یافته ها
یافته های این مطالعه نشان می دهد که لیزر کم توان در کاهش شدت درد موضعی التهاب فاسیای کف پا به طور معنی داری موثر بوده است (000/0 p =). اثر لیزر کم توان در کاهش درد انتشاری، حساسیت به لمس و درد صبحگاهی التهاب فاسیای کف پا در جلسه دهم معنی دار بود (000/0 p =).
نتیجه گیری
از یافته های این مطالعه می توان نتیجه گرفت که لیزر می تواند در کاهش درد موضعی، درد انتشاری، درد صبحگاهی و بهبود حساسیت به لمس التهاب فاسیای کف پا موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
537 تا 544
لینک کوتاه:
magiran.com/p1090381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!