بررسی مقایسه ای کیفیت پساب خروجی تصفیه خانه های فاضلاب صاحبقرانیه، اکباتان و جنوب شهر تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه فاضلاب به عنوان یکی از مهم ترین منابع آلودگی زیست محیطی محسوب می شود و یکی از اهداف تصفیه فاضلاب، سالم نگهداشتن محیط زیست است. تخلیه پساب های غیر استاندارد و استفاده از آن ها در کشاورزی و یا تخلیه به آب های سطحی، مخاطرات بهداشتی و زیست محیطی زیادی را به دنبال خواهد داشت. از این رو، مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه ای کیفیت پساب خروجی سه تصفیه خانه تهران (صاحبقرانیه، اکباتان و جنوب) انجام شد.
روش ها
این مطالعه در تابستان سال 1389 به روش بررسی مقطعی بر روی تصفیه خانه های پیش گفت انجام گرفت. از هر تصفیه خانه سه بار نمونه برداری انجام شد. پارامترهای اندازه گیری شده روی پساب عبارت از pH، DO (Dissolved Oxygen)، 5BOD (Biochemical oxygen demand)، COD (Chemical oxygen demand)، کلراید، سولفات، فسفات، نیترات، نیتریت، TSS (Total suspended solids) و کلیفرم مدفوعی بودند که بر اساس روش های معرفی شده در استاندارد متد مورد آنالیز قرار گرفتند. برای تجزیه داده ها و رسم منحنی های استاندارد به ترتیب از نرم افزارهای 12SPSS و Excel استفاده شد.
یافته ها
مقایسه نتایج مطالعه فعلی با استانداردهای فاضلاب خروجی جهت تخلیه به آب های سطحی نشان داد که میانگین غلظت نیتریت در تصفیه خانه های صاحبقرانیه، اکباتان و جنوب به ترتیب با انحراف معیارهای 02/10، 90/5 و 14/0 برابر با 53/17، 33/50 و mg/l 50/35 و بالاتر از مقدار استاندارد بود. تعداد کلیفرم مدفوعی نیز در پساب هر سه تصفیه خانه بیش از استاندارد (ml 100MPN/ 2400) بود. میانگین غلظت پارامتر 5BOD در پساب تصفیه خانه جنوب با انحراف معیار 58/4 برابر با mg/l 00/65 بود که با 5BOD استاندارد اختلاف معنی داری نداشت (05/0 < P) و میانگین غلظت COD نیز با انحراف معیار 00/5 برابر با mg/l 00/121 بود که با غلظت COD استاندارد، اختلاف معنی داری داشت (05/0 < P) و هر دوی این مقادیر فراتر از حد استاندارد بودند.
نتیجه گیری
کیفیت پساب تصفیه خانه های صاحبقرانیه و اکباتان در مقایسه با پساب تصفیه خانه جنوب از وضع بهتری برخوردار بود، اما از آن جایی که مقادیر برخی از پارامترها نظیر نیتریت و کلیفرم مدفوعی در این تصفیه خانه ها بالاتر از حد استاندارد بود، استفاده از پساب این سه تصفیه خانه جهت تخلیه به آب های سطحی و یا مصارف کشاورزی به دلیل عدم مطابقت با استانداردهای خروجی فاضلاب توصیه نمی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
706 تا 713
لینک کوتاه:
magiran.com/p1094105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!