گروه های غذایی مصرفی و سرطان سینه: مروری بر شواهد موجود

پیام:
چکیده:
مقدمه

یکی از عوامل تاثیرگذار بر افزایش یا کاهش خطرات سرطان سینه، الگوهای غذایی مختلف متشکل از گروه های غذایی متفاوت است. بنابراین نقش رژیم غذایی در این میان، مورد توجه واقع شده است؛ به طوری که مطالعات گسترده ای تاثیر گروه های غذایی بر خطر سرطان سینه را مورد بررسی قرار داده اند. هدف از انجام مطالعه حاضر، مروری بر مطالعات جدید انجام شده در زمینه ارتباط مصرف گروه های غذایی مختلف با خطر سرطان سینه بود.

مواد و روش ها

برای دستیابی به مطالعات موجود در زمینه موضوع مورد بررسی، جستجو بین سال های 2009 تا 2011 جهت بررسی مقالات چاپ شده در سال های جدید، با عبارات کلیدی Dietary fats، Meat and prooced meat، Fruit and vegetable، Food group، Carbohydrate و Grains و ارتباط آن با سرطان سینه در بانک اطلاعاتی PubMed صورت گرفت. جستجوی این واژه ها فقط در عنوان و خلاصه مقاله محدود گشت و تنها در مطالعات انسانی استفاده شد که حدود 400 مقاله مشخص گردید و پس از حذف مقاله های بدون ارتباط با موضوع، در نهایت 31 مطالعه مرتبط که متن آن ها در دسترس بود، برای مرور در مطالعه حاضر مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف الگوی غذایی غنی از غذاهای گیاهی و استفاده کمتر از گوشت ها و مواد غذایی فراوری شده با کاهش خطر سرطان سینه مرتبط است؛ در حالی که مطالعات دیگر به چنین نتیجه ای دست نیافته بودند. همچنین تحقیقات، مصرف گروه سبزیجات و میوه ها خاصی را به عنوان عامل اثرگذارتری نسبت به کل گروه سبزیجات بر کاهش خطر سرطان سینه عنوان می کنند و ارتباط مصرف گوشت های فراوری شده با افزایش خطر سرطان سینه به صورت همسو در مطالعات نشان داده شده بود.

نتیجه گیری

از آن جایی که یافته های حاصل از مطالعات در زمینه تاثیر مصرف الگوی غذایی غنی از سبزیجات دارای عوامل آنتی اکسیدانی و کربوهیدرات های با شاخص گلایسمیک (Glycemic index یا GI) پایین بر کاهش خطر سرطان سینه همسو می باشد، به نظر می رسد که بیشتر مطالعات آینده در این خصوص باید ارتباط الگوهای غذایی مختلف را با توجه به عوامل هورمونی و ژنتیکی افراد مورد آزمون قرار دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
739 تا 747
لینک کوتاه:
magiran.com/p1094217 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!