بررسی میزان رعایت مولفه های اخلاق حرفه ای آموزش در اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد

چکیده:
زمینه
پژوهش حاضر به دنبال بررسی میزان رعایت مولفه های اخلاق حرفه ای آموزش اعضای هیات علمی است. از آنجا که محیط های آموزشی و بالاخص دانشگاه ها، وظیفه ای خطیر در جهت تربیت افراد و رشد و توسعه جامعه ایفا می کنند، ضرورت رعایت اخلاق حرفه ای هیات علمی به خاطر تاثیرگذاری شگرف برروی دانشجویان که اداره امور کشور را در ابعاد مختلف به دست خواهند گرفت مضاعف است.
روش کار
روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شاهد می باشند که با فرمول کرجسی و مورگان از تعداد 5758 نفر تعداد 361 نفر از آنها به عنوان نمونه تحقیق اتنخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که اعتبارآن از دید متخصصان مورد تایید قرار گرفته و پایایی آزمون با ضریب آلفای کرونباخ علمی87/. تعیین گردیده است. در تحلیل داده های حاصل از ابزار پژوهش از آزمون های آمار توصیفی و آمار استنباطی(آزمون تی تک گروهی،آزمون فرید من) استفاده شده است.
یافته ها
یافته های پژوهش حاکی از اهمیت رعایت اخلاق حرفه ای در امر آموزش از دیدگاه دانشجویان است. از دیدگاه دانشجویان مولفه های اخلاقی رعایت شده از جانب اعضای هیات علمی از بیشترین تا کمترین مولفه عبارت اند از: رعایت ادب و نزاکت در برابر دانشجویان، حفظ اسرار دانشجویان توسط اساتید، عدم تامین منافع مادی در قبال دادن نمره به دانشجویان، جلب اعتماد و احترام دانشجویان، داشتن روحیه تحمل و بردباری و سعه صدر در برخورد با دانشجویان از طرف اساتید، توجه به آراستگی ظاهر و پوشش مناسب توسط اساتید، پرهیز از شوخی و طنزهای ناشایست وعدم استفاده اساتید از امکانات دانشگاهی جهت امور شخصی. همچنین نتایج حاکی از تفاوت در اولویت بندی این مولفه ها در در دانشکده های پزشکی و غیر پزشکی است. از دید دانشجویان در دانشکده های پزشکی اخلاق حرفه ای بیشتر از غیر پزشکی رعایت می شود. اما این تفاوت از نظری آماری معنادار نیست.
نتیجه گیری
بهترین راهکار برای بهبود اخلاق حرفه ای، تلاش در جهت تهیه و تدوین منشور اخلاقی در دانشگاه ها با کمک مسوولین امر و صاحب نظران و نهادینه کردن این امر در دانشگاه هاست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1099470 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!