خلاصه سیاستی مدیریت داروی تراستوزوماب (هرسپتین) در بیماران مبتلا به سرطان پستان در ایران (تامین، تجویز اصولی و توزیع عادلانه یارانه حمایتی)

پیام:
چکیده:
مقدمه
مدیریت بر تخصیص داروهای جدید (پرهزینه) موثر بر بیماری های صعب العلاج و نیز حمایت های مالی از بیماران دریافت کننده این داروها، از چالش های بزرگ نظام ملی سلامت در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای در حال توسعه است. در این خصوص یکی از انواع سرطان های شایع در کشور یعنی سرطان پستان و یک داروی جدید به نام تراستوزوماب (با نام تجاری هرسپتین) موثر بر این بیماری مورد توجه سیاست گذار نظام سلامت کشور و تدوین گران این خلاصه سیاستی قرار گرفته است. به این منظور، سیاست گذار نظام سلامت در ایران، نسبت به استقرار یک برنامه ملی با عنوان «مدیریت بر مراقبت های درمانی در سرطان پستان در کشور» اقدام نموده است. تیم تحقیق با هدف کمک به اتخاذ سیاست های همه جانبه نگر و مبتنی بر شواهد و تجربیات علمی، با اتکاء به نظرات و تجربیات جمعی از متخصصان در رشته های مختلف علمی، در چارچوب یک قالب شناخته شده اقدام به تدوین خلاصه سیاستی نموده است.
روش کار
با تدوین یک مدل مفهومی متشکل از اهداف و کلان فرآیندهای اصلی و پشتیبانی برای برنامه ملی مورد بحث، پنج کلان فرآیند اولویت دار مورد توافق مسوولان برنامه و تیم تدوین خلاصه سیاستی قرار گرفت. سپس موضوعات اساسی مرتبط با هر یک از اولویت ها استخراج گردید. پانل متخصصان متشکل از تخصص هایی از کلیه رشته های علمی مرتبط با پنج فرآیند اولویت دار از مراکز علمی مختلف انتخاب گردیدند و مدل مفهومی به همراه موضوعات اساسی هر یک از اولویت ها در قالب یک پیش نویس مباحثه ای در اختیار اعضای پانل قرار گرفت. بر اساس پاسخ های متخصصان به سوالات پیش نویس، توصیه های سیاستی، تدوین شد و پس از بازخورد و اصلاح نهایی توسط اعضای پانل به صورت ویراست نهایی تدوین شد.
یافته ها
در نهایت مرتبط با پنج فرآیند اولویت دار، مجموعا ده توصیه سیاستی مطرح گردید. این توصیه ها عبارت بودند از:1) توازن در تخصیص منابع میان اولویت های سرطان پستان؛ 2) مدل سازی صحیح جهت تخصیص یارانه ها؛ 3) پرهیز از دامن زدن به پدیده «یارانه فقیر به غنی»؛ 4) تدوین و بروزرسانی دستورعمل درمان بیماران واجد شرایط دریافت دارو؛ 5) ارزیابی اثربخشی دوره های درمان با این دارو در بیماران ایرانی؛ 6) ارتقای کیفی آزمایش های تشخیصی؛ 7) استانداردسازی کیت های آزمایشگاهی؛ 8) مدیریت برند و تامین دارو با قیمت پایین تر؛ 9) ثبت اطلاعات بیماران و ایجاد زیرساخت مربوطه؛ و 10) طراحی و استقرار سیستم های خبره جهت توانمندسازی آزمایشگاه در اجرای دقیق تر دستورعمل ها.
نتیجه گیری
ده توصیه سیاستی به سیاست گذار در ابعاد مختلف موضوع ارایه شده است. همسویی توصیه ها با اهداف تبیین شده مشخص شده است که توجه به آن ها می تواند اهداف مختلف تجویز و مصرف صحیح دارو و در مجموع اهداف برنامه ملی با عنوان مدیریت بر مراقبت های درمانی در سرطان پستان در کشور را تامین نماید. در صورت اجرای صحیح، این برنامه می تواند الگوی مناسبی برای مصرف داروهای پرهزینه شیمی درمانی ضد سرطان در کشورهای در حال توسعه باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
270 تا 280
لینک کوتاه:
magiran.com/p1101337 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!