همبستگی سطح بیلی روبین گزارش شده از طریق روش بیلی روبینومتری جلدی و بیلی روبین سرم در نوزادان ترم ایکتریک قبل و حین فوتوتراپی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ایکتر از بیماری های شایع دوران نوزادی است. اندازه گیری بیلی روبین سرم برای نوزادان دردناک بوده و منجر به افزایش ریسک عفونت در آن ها می شود. لذا، یافتن روش های غیرتهاجمی با دقت بالا مورد توجه محققین است. در این مطالعه ارتباط بین بیلی روبین جلدی با بیلی روبین سرم قبل و حین از فوتوتراپی در نوزادان ایکتریک مورد بررسی قرار می گیرد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی 200 نوزاد ایکتریک ترم 1 تا 7 روزه مراجعه کننده به بخش نوزادان بیمارستان شهید بهشتی کاشان از تاریخ تیر تا دی ماه 90 وارد مطالعه شدند. از کلیه نوزادان در بدو ورود و 8 ساعت پس از شروع فوتوتراپی یک نمونه خون وریدی همراه بیلی روبین جلدی از ناحیه پیشانی و استرنوم گرفته شد و سپس همبستگی داده ها مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
از مجموع 200 نوزاد، 102 نوزاد دختر و 98 نوزاد پسر بودند و میانگین سن آنها 7/1 ± 5/4 روز بود. ضریب همبستگی میان بیلی روبین سرم قبل از فوتوتراپی با بیلی روبین اندازه گیری شده از پیشانی 83/0 و با بیلی روبین اندازه گیری شده از استرنوم 71/0 به دست آمد که هر دو معنی دار بو د (001/0 > P). ضریب همبستگی میان بیلی روبین سرم پس از فوتوتراپی با بیلی روبینومتری جلدی از پیشانی نیز 76/0 و با استرنوم 49/0 بود (001/0>P).
نتیجه گیری
بیلی روبینومتری جلدی جایگزین مناسبی جهت ارزیابی بیلی روبین سرم در نوزادان ایکتریک ترم نیازمند درمان می باشد و از بیلی روبین جلدی به ویژه از پیشانی می توان در غربال گری نوزادان مبتلا به زردی و پیگیری آنها در حین فوتوتراپی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1103744 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!