تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به پرستاران بر کیفیت مراقبت از بیماران

پیام:
چکیده:
مقدمه
مساله مهمی که همواره در ارائه مراقبت های پرستاری مورد توجه قرار می گیرد، دستیابی به کیفیت مطلوب ارائه مراقبت می باشد. به نظر می رسد که آموزش مهارت های ارتباطی می تواند کیفیت مراقبت را افزایش دهد.
هدف
تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به پرستاران بر کیفیت مراقبت از بیماران.
روش
این مطالعه یک پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. واحدهای پژوهش را 60 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های قائم(عج) و امام رضا(ع) به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب که براساس تخصیص تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند، همچنین بر اساس نمونه گیری در دسترس 3 بیمار به ازای هر پرستار در هریک از مراحل قبل و 1، 2 و 3 هفته بعد از مداخله انتخاب شدند. مداخله شامل کارگاه آموزش مهارت های ارتباطی به مدت 8 ساعت در طی دو روز در خردادماه 1391 برگزارگردید. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه کیفیت مراقبت Quality Patient Care Scale (QUALPAC) و چک لیست مهارت های ارتباطی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمونهای تی مستقل، من ویتنی یو، ویلکاکسون و آنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
میانگین نمره کیفیت مراقبت کلی گروه آموزش مهارت های ارتباطی، در مراحل 2، 3 و 4 هفته بعد از مداخله، نسبت به مرحله قبل از مداخله تغییر یافته است که بطور معنی داری بیشتر از گروه کنترل می باشد (001/0P<). این افزایش در بعدهای مختلف کیفیت مراقبت یکسان نبوده، در بعد روانی - اجنماعی فردی 8/50 درصد، در بعد روانی - اجتماعی گروهی 8/63 درصد، در بعد ارتباط 5/54 درصد، در بعد فیزیکی 6/50 درصد، در بعد عمومی 41 درصد و در بعد حرفه ای 98 درصد بود. درگروه کنترل نیز میانگین نمره کیفیت مراقبت کلی در مراحل بعد از مداخله به طور معنی داری کاهش یافته است (001/0P<).
نتیجه گیری
از آنجایی که آموزش مهارت های ارتباطی، شیوه موثر برای بهبود کیفیت مراقبت می باشد، پیشنهاد می شود به منظور ارتقای کیفیت مراقبت از بیماران، مورد توجه مدیران و مسئولین قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1104142 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!