بیان ژن آنزیم کاتالاز و سطح شاخص های اکسیدانی در زنان تمرین کرده: اثر تمرین ورزشی فزاینده

پیام:
چکیده:
مقدمه
در ارتباط با بیان ژنی کاتالاز، پاسخ های آنتی اکسیدانی و اکسیدان ها در زنان تمرین کرده مطالعات محدودی انجام یافته است، به طوری که سطح این شاخص ها به خصوص در زنان تمرین کرده ایرانی و در پاسخ به فعالیت های شدید به طور دقیق مشخص نشده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی بیان ژنی آنزیم کاتالاز و سطح اکسیدان ها در زنان تمرین کرده می باشد.
روش بررسی
پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی می باشد که در آن چهارده زن ورزشکار شهر ارومیه در دامنه سنی 25-23 سال پس از تکمیل رضایت نامه، داوطلب شرکت در تحقیق شدند. در سه مرحله بلافاصله، قبل و بعد از و 3 ساعت بعد اجرای تست Graduate Exercise Test: GXT (سرعت: 5/7 مایل بر ساعت، شیب: 6 درصد، زمان: 30 دقیقه) خونگیری بازویی انجام شد. برای بیان ژنی کاتالاز از دستگاه Real-time PCR و برای بررسی سطح MDA و آنتی اکسیدان تام از ائوتوآنالیزور استفاده شد.
نتایج
سطح مالون دی آلدئید (Malon De Aldeide: MDA) بعد از فعالیت و ریکاوری افزایش یافت، لیکن فقط در مرحله ریکاوری (3 ساعت بعد از فعالیت) از نظر آماری معنی داری گزارش شد (002/0p<). بیان ژنی کاتالاز بعد از فعالیت افزایش معنی داری داشت، با این حال این تغییرات در مرحله ریکاوری معنی دار گزارش نشد (03/0p<). غلظت توتال آنتی اکسیدان (:Total Antioxidant Status TAS) نیز بعد از فعالیت ورزشی افزایش معنی داری یافت (031/0p<)، لیکن 3 ساعت بعد از تمرین با کاهش مواجه شد (065/0p>).
نتیجه گیری
تمرینات ورزشی فزاینده باعث افزایش بیان ژنی کاتالاز و فعالیت آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد در زنان تمرین کرده می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
778
لینک کوتاه:
magiran.com/p1104944 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!