تاثیر مکمل روی بر یادگیری و حافظه فضائی موش های صحرائی در دوران قبل و پس از تولد

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف

اگرچه روی نقش مهمی در تنظیم فعالیت سیستم عصبی دارد، اما نقش آن در یادگیری و حافظه هنوز ناشناخته مانده است. این مطالعه به بررسی تاثیر دریافت مکمل روی در دوران قبل و بعد از تولد بر یادگیری و حافظه فضائی موش های صحرائی نر پرداخته است.

مواد و روش ها

در مطالعه تجربی حاضر 3 گروه 10 تائی از موش های صحرائی نر 45 روزه جهت بررسی روند یادگیری و تشکیل حافظه فضائی در ماز آبی موریس برای مدت 5 روز مورد مطالعه قرار گرفتند. یک گروه شامل حیواناتی می شد که از روز 21 بعد از تولد تا پایان آزمایشات با آب آشامیدنی حاوی 227 میلی گرم در لیتر سولفات روی تغذیه شده بودند. در گروه دیگر مادران آنها در دوران بارداری و شیردهی با مکمل روی تغذیه شده بودند و گروه سوم آب و غذای معمولی دریافت کرده بودند.

یافته ها

نتایج مطالعه ما نشان داد که علی رغم افزایش سطح روی سرم در حیوانات دریافت کننده مکمل، تنها حیوانات گروه دریافت کننده مکمل در دوران پس از تولد دچار اختلال در یادگیری و حافظه فضائی شده بودند. آنها به وضوح کندتر از سایر حیوانات سکوی پنهان را پیدا می کردند و در آزمون پروب نیز مدت زمان کمتری را در ربع هدف گذراندند.

نتیجه گیری

اگرچه دریافت مکمل روی در دوران پس از شیردهی تا بلوغ مغزی باعث ایجاد اختلال در فرآیند یادگیری و حافظه فضائی موش های صحرائی نر می شود، اما دریافت مکمل روی در دوران بارداری و شیردهی تاثیری بر این فرآیند ندارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1106830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!