مقایسه نتایج درمانی و پیامد کوتاه مدت دو پلاک عمود بر هم با دو پلاک موازی در شکستگی های دیستال هومروس بالغین

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
شکستگی های دیستال هومروس یکی از پیچیده ترین شکستگی ها برای درمان هستند. پلاک های موازی و عمود بر هم برای بازسازی و فیکساسیون داخلی استفاده می شوند ولی تناقض هایی در مورد به کارگیری آنها همچنان وجود دارد. هدف از این مطالعه مقایسه نتایج درمانی و عملکردی بیماران درمان شده با هریک از دو روش جاگذاری پلاک می باشد.
مواد و روش ها
در یک مطالعه توصیفی تحلیلی، 60 بیمار دچار شکستگی های دیستال هومروس که از نظر سن و جنس و تیپ شکستگی همسان بودند مورد بررسی قرار گرفتند. این بیماران که برای 6 ماه مورد پیگیری قرار گرفته بودند از نظر عوارض و عملکردی و بهبود دامنه حرکات با یکدیگر مقایسه شدند.
یافته ها
در این مطالعه 60 بیمار با میانگین سنی 9/14±9/47 سال بررسی شدند. از نظر جوش خوردگی تفاوت بین دو روش وجود نداشت. آسیب عصبی اولنار در روش عمود بر هم در 2 مورد (7/6%) و در پلاک موازی در 1 مورد (3/3%) وجود داشت. عفونت جراحی و هم راستایی در پلاک عمود بر هم در 2 مورد (7/6%) وجود داشت. بهبود دامنه حرکتی در بعد از 6 ماه در دو روش تفاوت آماری داشت بیماران با درمان شده با روش موازی در وضعیت بهتری قرار داشته اند.
نتیجه گیری
براساس یافته های مطالعه ما هر دو روش جاگذاری پلاک (عمود بر هم و موازی) دارای نتایج درمانی یکسانی است و در تثبیت شکستگی ها هر دو روش کارایی مشابهی دارند ولی در بهبود وضعیت عملکردی بیماران از نظر دامنه حرکات آرنج، روش جا گذاری موازی بهتر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1106870 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!