منابع کسب اطلاعات دانشجویان دانشگاه پیام نور در زمینه انتقال و پیشگیری از ایدز در شهرستان رفسنجان 1389

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آموزش، یکی از بهترین روش های پیشگیری از بیماری ایدز می باشد و شناسایی منابع کسب اطلاعات فراگیران، یک امر ضروری و پیش نیاز طراحی برنامه های آموزشی اثر بخش است. این مطالعه به منظور تعیین منابع اطلاعاتی دانشجویان غیر پزشکی نسبت به راه های انتقال و پیشگیری از ایدز انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 384 نفر از دانشجویان پیام نور به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. ابزار گرد آوری داده ها، پرسش نامه ای بود که در سه بخش به شرح ذیل تدوین گردید: بخش اول مشخصات دموگرافیک، بخش دوم سوالات مربوط به دانش (20 سوال)، بخش سوم نیز به سوالاتی در خصوص منابع مورد استفاده دانشجویان در زمینه ایدز اختصاص یافت. داده ها با استفاده از آزمون های آماری مجذور کای و من ویتنی تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
میانگین نمره دانش شرکت کنندگان 76/1 ± 56/9 بود. 6/70% از شرکت کنندگان از دانش ضعیف و 4/29% از دانش متوسط برخوردار بودند. اکثر دانشجویان (7/61%) از تلویزیون به عنوان مهم ترین منبع کسب اطلاعات خود استفاده می کردند و سهم خانواده (6/1%) به عنوان منبع اطلاعاتی ناچیز بود. دانشجویانی که تلویزیون، روزنامه و مجله را به عنوان منبع اطلاعاتی ذکر کرده بودند از سطح دانش بالاتری برخوردار بودند (05/0 p<).
نتیجه گیری
مطالعه حاضر بر ضرورت غنای محتوای آموزشی رسانه ملی در خصوص بیماری ایدز تاکید دارد. از طرفی، با توجه به محدودیت های تلویزیون در مطرح کردن موضوعاتی در زمینه پیشگیری و انتقال بیماری ایدز توصیه می گردد که دانشجویان به استفاده ترکیبی از سایر منابع نیز ترغیب شوند و همچنین آموزش در زمینه راه های پیشگیری و انتقال بیماری ایدز در واحدهای درسی دانشجویان گنجانیده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1108949 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!