بررسی اثر بلیچینگ بر استحکام برشی باند کامپوزیت به مینای دندان گاو با استفاده از سه نوع باندینگ

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در بسیاری از مطالعات کاهش در استحکام باند به مینای بلیچ شده بیان شده است. این کاهش در استحکام باند نگرانی هایی را در دندانپزشکی زیبایی به وجود آورده، با این وجود اطلاعات کمی در مورد اثر بلیچینگ روی کاهش استحکام باند سیستم های باندینگ جدید وجود دارد. این مطالعه با هدف بررسی اثر سه نوع باندینگ روی استحکام باند کامپوزیت به مینای بلیچ شده انجام گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی شصت دندان اینسیزور گاوی سالم جمع آوری و به شش گروه تقسیم شد ند، (10= n). گروه A: مینای سطح فاسیال، با ژل اسیدفسفریک 35% اچ و در مرحله بعد یک لایه عامل باندینگ Single bond (3M) طبق دستور کارخانه به کاربرده شد و با دستگاه لایت کیور (ColtoluxII colten) با شدت چهارصد میلی وات بر سانتی مترمربع به مدت چهل ثانیه کیور گردید. گروه B: پس از اچینگ مینای سطح فاسیال از Clearfil SE-bond (Kuraray medical INC.) استفاده گردید. گروه C: پس از اچینگ مشابه دو گروه قبل از Clearfil S3 Bond (Kuraray medical INC) استفاده شد. در گروه D،E،F: کاربامیدپراکساید 35% (Opales cence، Ultradent products Inc) مطابق دستور کارخانه به مدت پنج ساعت روی سطح مینا قرار گرفت. پس از آن نمونه ها به مدت شصت ثانیه با آب مقطر شسته و با پوآر هوا خشک شدند. بلافاصله پس از بلیچینگ، باندینگ مشابه گروه A،B،C به ترتیب در گروه D،E،F انجام و در نمونه های گروه آزمایش بلیچینگ انجام و سپس سیلندرهای کامپوزیت هیبرید توسط سه نوع باندینگ به مینای سطح فاسیال تمام نمونه ها باند شدند. نمونه ها پس از 24 ساعت تحت چرخه های حرارتی (هزار چرخه در آب 5-55 درجه سانتی گراد) قرار گرفتند و در ادامه تحت آزمون استحکام باند برشی در دستگاه Zwick قرار گرفتند. اطلاعات حاصله توسط آزمون آماری ANOVA دوسویه و یک سویه و آزمون POST hoc انجام گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در محیط نرم افزار آماری SPSS ویرایش 11 انجام شد.
یافته ها
در مقایسه بین گروه ها میانگین استحکام برشی باند Single bond به مینای بلیچ شده، 30/3 ± 36/8 مگاپاسکال و به مینای بلیچ نشده، 52/6 ± 17/20 مگاپاسکال بود. در مورد Clearfil SE bond، میانگین استحکام باند به مینای بلیچ شده، 61/6 ± 25/12 مگاپاسکال و به مینای بلیچ نشده، 82/5 ± 66/17 مگاپاسکال اندازه گیری گردید و استحکام باند در Clearfil S3 Bond به مینای بلیچ شده، 57/2 ± 66/6 مگاپاسکال و مینای بلیچ نشده، 65/3 ± 40/10 مگاپاسکال به دست آمد.(05/0 > P)
نتیجه گیری
استحکام برشی باند کامپوزیت هیبرید به مینای بلیچ شده در هر سه گروه آزمایشی کاهش یافت. این کاهش در مورد Clearfil SE bond از لحاظ آماری معنی دار نبو د
زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1110480 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!