بررسی تاثیر تخریب ملانوسیت های گوشی بر عملکرد شنوایی و دهلیزی در بیماران مبتلا به ویتیلیگو

پیام:
چکیده:
مقدمه
ویتیلیگو بیماری است که منجر به تخریب سلول های ملانوسیت در سطح بدن می گردد و بارزترین یافته بالینی آن ایجاد لکه های سفید رنگ پوستی می باشد، اما به دلیل حضور گسترده ملانوسیت ها در سیستم شنوایی و دهلیزی و نقش فیزیولوژیکی خاص آن، احتمال درگیری این سیستم ها نیز در طی فرایند بیماری وجود دارد.
مواد و روش ها
مطالعه مقطعی حاضر بر روی 21 بیمار مبتلا به ویتیلیگو (12 مونث و 9 مذکر)، با میانگین سنی 06/8 ± 14/30 سال (44-19 سال) و 21 نمونه هنجار (11 مونث و 10 مذکر)، با میانگین سنی93/7 ± 19/31 سال (44-18 سال) انجام گرفت. آزمون های ادیومتری تون خالص (Pure tone audiometry یا PTA)، پاسخ شنیداری ساقه مغز (Auditory brainstem response یا ABR) و پتانسیل عضلانی برانگیخته دهلیزی (Vestibular evoked myogenic potentials یا VEMP) در تمام این افراد مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
افت شنوایی حسی- عصبی فرکانس بالا در 8 بیمار (09/38 درصد) مشاهده گردید. تحلیل نتایج آزمایش ABR نشان دهنده افزایش معنی دار نهفتگی موج III در 10 بیمار (61/47 درصد) بود که در گوش راست و چپ تفاوت آماری معنی داری را کسب نمود (به ترتیب 024/0 = P و 001/0 = P) و نیز افزایش در نهفتگی بین قله ای I-III در 6 بیمار (57/28 درصد) ثبت گردید. در آزمایش VEMP در گوش چپ 1 بیمار (76/4 درصد) موجی ثبت نگردید و افزایش در نهفتگی موج 13p در 5 بیمار (80/23 درصد) ثبت گردید که سطح معنی دار آماری را کسب نمود (001/0 = P).
نتیجه گیری
با توجه به نقش آنتی اکسیدانی، بازیافت یونی و نیمه هدایتی ملانوسیت ها در سیستم شنوایی و دهلیزی، احتمال درگیری این سیستم ها در طی فرایند بیماری ویتیلیگو که کل ملانوسیت های سطح بدن مورد تهاجم قرار می گیرند، وجود دارد. در کل، در این افراد نتایج غیر طبیعی آزمون های PTA و ABR بیشتر از آزمون VEMP بود که می تواند از تمرکز کمتر ملانوسیت ها در ارگان دهلیزی ساکول نسبت به ارگان های شنوایی ناشی شده باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
888
لینک کوتاه:
magiran.com/p1110873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!