ارتباط میان شاخص تقارن با پارامترهای نوسان وضعیتی در تکلیف پویا و آزمون های تعادل عملکردی در بیماران همی پارزی مزمن راست و چپ (مطالعه مقدماتی)

پیام:
چکیده:
مقدمه
استقلال در تکلیف پویای خم شدن و برداشتن شی از روی زمین اهمیت زیادی در فعالیت های روزمره زندگی دارد. عدم تقارن در تحمل وزن از عوامل موثر در بر هم خوردن تعادل و پایداری وضعیتی در انجام این تکلیف در بیماران همی پارزی (Hemiparesis) به شمار می رود. این مطالعه با هدف، بررسی ارتباط شاخص تقارن با نوسانات وضعیتی در این تکلیف پویا و آزمون های تعادل عملکردی در بیماران همی پارزی مزمن راست و چپ انجام شد.
مواد و روش ها
6 همی پارزی راست و 11 همی پارزی چپ با نمونه گیری غیر احتمالی ساده در این مطالعه شرکت کردند. تقارن در تحمل وزن توسط ترازو، پارامترهای نوسان وضعیتی در تکلیف پویا توسط دستگاه صفحه نیرو و تعادل عملکردی توسط آزمون های Functional Reach و Timed up and go سنجیده شد و به منظور بررسی ارتباط میان متغیرها از ضریب همبستگی Pearson استفاده گردید.
یافته ها
میانگین (انحراف معیار) زمان گذشته از ضایعه بیماران همی پارزی راست و چپ به ترتیب (06/43) 33/49 و (13/91) 36/75 ماه بود. شاخص تقارن همبستگی بالا تا بسیار بالایی (925/0-865/0 = r) با متوسط سرعت نوسانات مرکز فشار در هدف راست- دور و با کل مسیر طی شده نوسانات در تمام هدف های نزدیک و هدف راست- دور در بیماران همی پارزی راست و همبستگی بالایی (716/0- = r) با حداکثر جابجایی قدامی- خلفی نوسانات در هدف چپ- نزدیک در بیماران همی پارزی چپ نشان داد؛ در حالی که هیچ ارتباط معنی داری با حداکثر جابجایی قدامی- خلفی نوسانات در بیماران همی پارزی راست و با حداکثر جابجایی داخلی- خارجی نوسانات در بیماران همی پارزی چپ نداشت. همچنین شاخص تقارن با آزمون Functional Reach در بیماران همی پارزی چپ همبستگی متوسطی (623/0- = r) داشت، اما در بیماران همی پارزی راست هیچ ارتباطی با آزمون های تعادلی نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به تفاوت ارتباط شاخص تقارن با پارامترهای نوسان وضعیتی در تکلیف پویا و آزمون های تعادل عملکردی در بیماران همی پارزی راست و چپ، می توان گفت که این دو گروه از راهکارهای متفاوتی در انجام این تکلیف استفاده می کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
938
لینک کوتاه:
magiran.com/p1110889 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!