کودکان دچار معلولیت و موانع حضور منظم در جلسات توانبخشی

پیام:
چکیده:
مقدمه
والدین کودکان معلول با بردن منظم فرزند خود به جلسات توان بخشی نقش بسزایی در موفقیت برنامه درمان فرزندشان ایفا می کنند، اما همه والدین به طور منظم فرزند خود را طبق وقت قبلی برای شرکت در جلسات توان بخشی به مراکز نمی برند. هدف از انجام این مطالعه، تعیین موانع پیش روی والدین در بردن منظم کودکان خود به جلسات توان بخشی بود.
مواد و روش ها
در مطالعه مقطعی حاضر با والدین 92 نفر از کودکان دچار معلولیت که در مراکز سرپایی کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی شهر بیرجند خدمات توان بخشی دریافت می کردند، مصاحبه شد. این مصاحبه بر اساس پرسش نامه محقق ساخته متشکل از سوالات باز و بسته صورت گرفت. روایی پرسش نامه با کسب نظر 11 نفر از صاحب نظران و محاسبه نسبت روایی محتوایی به روش Lawshe، 73/0 تایید شده بود و پایایی آن بر اساس نتایج آزمون- باز آزمون، 89/0 بود. داده های جمع آوری شده به کمک نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر حسب مورد از آزمون های 2c، Independent t و یا Fisher exact test استفاده شد. مقدار 05/0 > P به عنوان سطح معنی داری تفاوت ها در نظر گرفته شد.
یافته ها
44 نفر (8/47 درصد) از والدین به طور مرتب فرزند خود را برای شرکت در جلسات توان بخشی به مراکز می آوردند. بر اساس پاسخ والدین به سوالات بسته پرسش نامه، از میان 28 مانع بالقوه مورد سوال، «هزینه زیاد خدمات توان بخشی»، «فاصله زیاد خانه تا مرکز توان بخشی»، «دشواری حمل کودک به مرکز توان بخشی»، «شرایط بد آب و هوایی در فصولی از سال» و «فرصت کافی نداشتن» به ترتیب بیشترین ممانعت را برای حضور منظم در جلسات درمان ایجاد کرده بودند. در بررسی ارتباط بین مواجهه با هر یک از 28 مانع مورد سوال با حضور منظم در جلسات توان بخشی، تنها بین محدودیت ساعات کار مراکز توان بخشی و حضور منظم در جلسات توان بخشی ارتباط آماری معنی داری به دست آمد (879/0-037/0 = Cl، 181/0 = OR، 02/0 = P).
نتیجه گیری
با توجه به اثرات مثبت حضور منظم در جلسات توان بخشی بر پیشرفت کودکان معلول و با در نظر گرفتن نتایج حاصل از این پژوهش، انجام پژوهش های مداخله ای توصیه می گردد که طی آن اثر رفع هر یک از موانع فوق بر پیروی والدین از توصیه درمانگران جهت حضور منظم در جلسات توان بخشی مورد بررسی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
959
لینک کوتاه:
magiran.com/p1110891 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!