مقایسه نتایج آزمون فاصله در نویز در افراد دارای شنوایی هنجار با مبتلایان به وزوز گوش

پیام:
چکیده:
مقدمه

آزمون فاصله در نویز (Gaps in noise یا GIN)، مهارت وضوح زمانی شنوایی را ارزیابی می نماید. مطالعات قبلی نشان داده اند که آزمون فاصله در نویز، آزمونی با کاربردی آسان است که دارای حساسیت و ویژگی خوبی است. هدف مطالعه حاضر، ارزیابی مهارت وضوح زمانی شنوایی در افراد دارای شنوایی هنجار با و بدون وزوز بود.

مواد و روش ها

این مطالعه هم گروهی همزمان غیر مداخله ای روی 20 فرد دارای وزوز (14 نفر وزوز دو طرفه و 6 نفر دارای وزوز یک طرفه) با آستانه شنوایی هنجار، با میانگین سنی 3/30 سال به عنوان گروه بیمار و 20 فرد با شنوایی هنجار بدون وزوز با میانگین سنی 8/27 به عنران گروه شاهد با شرایط سنی و جنسیتی مشابه در دانشکده توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت. پس از انجام آزمون فاصله در نویز GIN، آستانه تقریبی و درصد پاسخ های صحیح افراد استخراج شد و با آزمون ناپارامتری Mann-Whitneyمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

آستانه تقریبی در گوش راست و گوش چپ گروه بیمار به طور معنی داری طولانی تر از گروه شاهد بود (به ترتیب 004/0 = P و 001/0 = P). درصد پاسخ های صحیح در گوش راست و گوش چپ گروه بیمار به طور معنی داری کمتر از گروه شاهد بود (به ترتیب 007/0 = P و 001/0 = P).

نتیجه گیری

نتایج آزمون فاصله در نویز، نقص در پردازش وضوح زمانی شنوایی افراد دارای وزوز با شنوایی هنجار را نشان داد. بنابراین می توان این طور برداشت کرد که عملکرد ضعیف تر پردازش شنوایی در افراد دچار وزوز محتمل خواهد بود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
998
لینک کوتاه:
magiran.com/p1110911 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!