تاثیر روغن کانولا بر تعداد و انواع گلبول های سفید موش های صحرایی مبتلا به آسم تجربی

پیام:
چکیده:
اهداف
آسم بیماری پیچیده مجاری تنفسی است که با انسداد و تنگی قابل برگشت، پاسخ دهی شدید، التهاب شدید و تغییرات بافتی مجاری هوایی توصیف می شود. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر روغن کانولا بر تعداد کل و انواع گلبول های سفید در موش های صحرایی مبتلا به آسم تجربی بود.
روش ها
در این پژوهش آزمایشگاهی، 36 سر موش صحرایی نژاد ویستار به 4 گروه کنترل منفی، کنترل مثبت، آسمی دریافت کننده 5/0ml/kg روغن کانولا در روز و آسمی دریافت کننده 7/0ml/kg روغن کانولا در روز تقسیم شدند. در انتهای آزمایش، از قلب نمونه ها خون گیری و تعداد کل گلبول های سفید و درصد انواع آنها اندازه گیری و بررسی شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و مقایسه بین گروه ها با آزمون آماری ANOVA انجام شد.
یافته ها
تعداد گلبول های سفید در گروه آزمون 2 نسبت به گروه کنترل مثبت کاهش یافت (05/0>p). درصد لنفوسیت ها در گروه آزمون 2 نسبت به گروه کنترل مثبت افزایش یافت (01/0>p). درصد نوتروفیل ها در گروه آزمون 2 نسبت به گروه کنترل مثبت کاهش یافت (001/0>p). درصد ائوزینوفیل ها در گروه های تیمارشده با روغن کانولا نسبت به گروه کنترل مثبت کاهش یافت (001/0>p).
نتیجه گیری
روغن کانولا بعضی عوارض آسم از جمله تغییرات ایجادشده در تعداد کل و درصد انواع گلبول های سفید خون را در موش های صحرایی مبتلا به آسم تجربی کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1112675 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!