اثر ضد میکروبی اسانس گیاهان دارویی بابونه آلمانی و بابونه کبیر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
از اسانس گل ها و پیکره رویشی بابونه آلمانی و کبیر در صنایع داروسازی، آرایشی و بهداشتی استفاده فراوانی می شود. هدف این مطالعه بررسی اثر ضد میکروبی اسانس گیاهان دارویی بابونه و بابونه کبیر بود.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی استخراج اسانس از اندام هوایی دو گیاه بابونه آلمانی و کبیر در مرحله گلدهی کامل، با روش تقطیر با آب و به کارگیری دستگاه کلونجر انجام شد. جداسازی و شناسایی ترکیب های متشکله اسانس ها با استفاده از دستگاه های گاز کروماتوگراف و گاز کروماتوگراف متصل شده به طیف سنج جرمی صورت گرفت، سپس با استفاده از تکنیک میکرودایلوشن خاصیت ضد میکروبی اسانس های مورد نظر با تعیین حداقل غلظت بازدارندگی و حداقل غلظت کشندگی علیه تعدادی از میکروارگانیسم های گرم مثبت و گرم منفی بررسی شد. هم چنین واکنش متقابل اسانس های این گیاهان از طریق محاسبه شاخص بازدارندگی افتراقی علیه میکروارگانیسم ها نیز بررسی شد. داده ها با آزمون آماری چند دامنه ای دانکن تجزیه و تحلیل قرار شدند.
یافته ها
حداقل غلظت بازدارندگی اسانس های بابونه آلمانی و بابونه کبیر به ترتیب در دامنه 22/0 تا 4 و 09/0 تا 1 میلی گرم در میلی لیتر به دست آمد. محاسبه شاخص بازدارنده افتراقی اسانس این گیاهان علیه میکروارگانیسم های لیستریا مونوسیتوجنز، باسیلوس سوبتیلیس و باسیلوس سرئوس وجود فعالیت سینرژیستی و علیه میکروارگانیسم های استافیلوکوکوس اورئوس، اشرشیاکلی و سالمونلا تیفی-موریوم فعالیت افزایشی را اثبات نمود.
نتیجه گیری
استفاده هم زمان از دو اسانس بابونه آلمانی و کبیر دارای اثرهای بازدارنده قابل توجه بوده و می توان در راستای بهینه-سازی استفاده از اسانس ها در کنترل موثر میکروارگانیسم ها استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1113110 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!