جدا سازی و مطالعه ویژگی های پروبیوتیکی و تکنولوژیکی لاکتوباسیلوس های موجود در پنیرهای منطقه لیقوان

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
پروبیوتیک ها بخصوص لاکتوباسیلوس ها از مهمترین میکروارگانیسم هائی هستند که در صنعت غذا مورد استفاده قرار می گیرند. جداسازی و شناسائی پروبیوتیک ها از فرآورده های محلی امر ضروری می باشد.
هدف
هدف از تحقیق حاضر جدا سازی سویه های لاکتوباسیلوس از پنیر های سنتی لیقوان و مطالعه ویژگی های تکنولوژیکی و پروبیوتیکی آنها جهت استفاده بعنوان مایه ی کشت بود.
مواد و روش کار
برای این منظور 15 نمونه از پنیرهای سنتی لیقوان بطور تصادفی انتخاب گردید. ابتدا سویه های لاکتوباسیلوس بر اساس روش کشت و خصوصیات بیوشیمیائی جدا سازی و سپس بر اساس روش PCR روی ژن S rRNA16 مورد تایید قرار گرفت. خصوصیات پروبیوتیکی جدایه ها بر اساس مقاومت در مقابل اسید و صفرا ارزیابی شد. حسایت جدایه ها نسبت به 8 آنتی بیوتیک مهم مطالعه شد. خصوصیات تکنولوژیکی آنها بر اساس قدرت تولید اسید، میزان تحمل غلظت نمک، همچنین میزان فعالیت پروتئولیتیکی و لیپولیتیکی جدایه ها نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج
در مجموع 12 سویه لاکتوباسیلوس جدا سازی شد که 10 جدایه مربوط به گونه های مختلف لاکتوباسیلوس پلانتاروم و دو جدایه مربوط به لاکتوباسیلوس بولگاریکوس بود. تمامی جدایه ها نسبت به 3% و 9 جدایه نسبت به 6-8% نمک مقاوم بودند. دو جدایه بصورت کامل، 4 جدایه بصورت متوسط، 4 جدایه بصورت ضعیف نسبت به pH برابر 55/1 مقاوم بوده و 1 جدایه حساس بود. به غیر از یک مورد همه جدایه ها نسبت به غلظت 03/0% از املاح صفراوی مقاوم بودند. تعدادی از جدایه ها نسبت به اریترومایسین، آمپی سیلین، آمیکاسین و ریفامپین حساس بودند.
نتیجه گیری نهایی: نتایج این تحقیق نشان داد که اکثر اکتوباسیلوس های جدا شده از پنیر لیقوان می توانند به عنوان مایه های کشت و یا پروبیوتیک در تولید غذاهای عملکردی مورد استفاده قرار گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
265
لینک کوتاه:
magiran.com/p1113828 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!