ارزیابی روند نابرابری در هزینه های تغذیه ای (کالاهای خوراکی) استان کرمان و مقایسه با شاخص های متناسب در سطح ملی: 1384-1368

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به اهمیت درآمد به عنوان یک تعیین کننده اجتماعی سلامت و نقش نابرابری در هزینه های کالاهای خوراکی بر سلامتی افراد و جامعه، این مطالعه با هدف بررسی تغییرات نابرابری در هزینه های کالاهای خوراکی استان کرمان در طی سال های 1384-1368 به تفکیک مناطق شهری و روستایی و مقایسه روند این نابرابری با مقادیر متناسب در سطح کشوری طراحی شده است.
مواد و روش ها
در این پژوهش توصیفی، با استفاده از آمار هزینه و درآمد خانوار مرکز آمار ایران به اندازه گیری شاخص های نابرابری در هزینه های خوراکی (با استفاده از دو سنجه ضریب جینی و تایل) در مناطق شهری و روستایی استان کرمان پرداخته و روند آن ها با شاخص های متناسب در سطح ملی مقایسه گردیده است. از آزمون برابری میانگین های دو جامعه و آزمون t برای تجزیه و تحلیل نتایج استفاده شد.
یافته ها
میزان نابرابری در هزینه های خوراکی در بین خانوارهای شهری و روستایی استان کرمان طی دوره مورد بررسی یکسان بود (برای ضریب جینی 5/0= p و برای شاخص تایل 1= p)، تفاوت معنی داری بین توزیع هزینه های خوراکی در مناطق شهری استان کرمان با مناطق شهری کشور وجود نداشت و در مقایسه توزیع این هزینه ها بین مناطق روستایی استان با مناطق روستایی کشور تنها تفاوت معنی دار برای شاخص نابرابری تایل به دست آمد (04/0 = p).
نتیجه گیری
با توجه به بالا بودن شاخص ها در بعضی سال ها و نوسانات زیاد شاخص های نابرابری در هزینه های خوراکی مناطق شهری و روستایی استان کرمان، بایستی بهبود تغذیه و در نتیجه، سلامتی افراد و کاهش نابرابری ها در هزینه های تغذیه ای بین گروه های فقیر و غنی به یکی از مهم ترین دغدغه های دولت و سیاست گذاران استان تبدیل شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
115
لینک کوتاه:
magiran.com/p1114552 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!