مروری بر ادهزیوها و سمان های مورد استفاده در رستوریشن های تمام سرامیکی و پست های همرنگ دندان

پیام:
چکیده:
مقدمه
موفقیت بالینی ترمیم های غیر مستقیم متاثر از عوامل گوناگون از جمله انتخاب سمان مناسب است. با عرضه سیستم های رزینی ادهزیو به کارگیری روکش های تمام سرامیکی باند شونده افزایش یافته است. هدف از این مطالعه، مروری بر عوامل چسباننده به ویژه سمان های رزینی و خصوصیات و ملزومات بالینی آن ها است که به دندان پزشک در انتخاب سمان چسباننده مناسب در شرایط بالینی ویژه یاری می رساند.
شرح مقاله: این مقاله مروری با جستجوی علمی در منابع کتابخانه ای، کتاب ها و سایت های اینترنتی PubMed و ISI Web of Science و در ارتباط با مقالات به چاپ رسیده تا سال 2012 و با موضوعات طبقه بندی سمان های دندانی، کاربردهای بالینی آن ها، مکانیسم کیور سمان های رزینی، مکانیسم باندینگ و سازگاری نسجی، اصول چسبندگی، انواع سرامیک های دندانی و نحوه آماده سازی سطحی آن ها، ملاحظات موجود در زمینه سمان کردن پست های فایبر در کانال ریشه دندان گردآوری گردید. علاوه بر این، انواع روش های آماده سازی سطحی موجود برای فایبر پست ها و سرامیک های دندانی مورد توجه قرار گرفت.
نتیجه گیری
از آن جا که به طور دایم مواد جدیدی توسط کارخانجات به بازار عرضه می شود همزمان انتخاب سمان مناسب و آموزش روش کاربرد سمان نیز دشوارتر می گردد. انتخاب مناسب سمان و آگاهی از ماهیت ماده سمان شونده از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که تنها در این صورت دندان پزشک می تواند آماده سازی سطحی مناسب را بر روی سطح سمان شونده اعمال نماید. هنگامی که استحکام فشاری مطلوب، ضخامت لایه ای حداقل و حلالیت اندک در آب مورد نظر است سمان های معمولی برتر هستند. البته این سمان ها آماده سازی ایده آل دندان مورد نظر را می طلبند. سمان های معمولی برای چسباندن پرسلن هایی که قابلیت اچ شدن ندارند کاربرد دارند. از طرفی سمان های رزینی به علت خواص فیزیکی برتر و زیبایی بیشتر نسبت به سمان های معمولی، انتخاب مناسب تری برای سمان کردن رستوریشن های بدون فلز هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p1119364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!