مقایسه سازه های فرکانسی اول و دوم در کودکان دچار درجات مختلف افت شنوایی و کودکان دچار شنوایی عادی

پیام:
چکیده:
مقدمه
سازه های فرکانسی تحت تاثیر حرکات اندام های تولید و تغییرات شکل مجرای صوتی می باشند. در تولید واکه های افراد دچار افت شنوایی، حرکات زبان در بعد عمودی محدود و قوس زبان کاهش می یابد که منجر به مرکزی شدگی سازه های فرکانسی می شود. در مطالعه حاضر قصد بر این بود که با توجه به نبود اطلاعاتی جامع در گروه های مختلف دچار افت شنوایی و عدم مقایسه گروه های دچار افت شنوایی با یکدیگر در مطالعات بررسی شده، سازه های فرکانسی واکه های /u/، /i/ و /a/ در این کودکان و در مقایسه با کودکان هنجار بررسی شود.
موادو روش ها
پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر بر روی 80 دانش آموز عادی و آسیب دیده شنوایی (متوسط، متوسط تا شدید، شدید و عمیق) انجام گرفت. از آزمودنی ها خواسته شد سه واکه /a/، /i/ و /u/ را سه بار بکشند. جهت ثبت سازه های فرکانسی، فایل های صوتی به نرم افزار Praat (نسخه 5.3.13) منتقل شد. برای هر متغیر، ابتدا آزمون ANOVA و سپس آزمون پست هاک Dunnett برای مقایسه گروه شاهد با گروه های دچار افت شنوایی و آزمون Duncan برای مقایسه بین گروه های دچار افت شنوایی انجام شد.
یافته ها
در مقایسه گروه شاهد با سایر گروه های دچار افت شنوایی، 2F واکه های /a/ و /i/ بر خلاف 1F، بین گروه شاهد و تمام گروه های دچار افت شنوایی تفاوت معنی دار داشتند (a2F: گروه عادی- متوسط: 031/0 = P، گروه عادی- متوسط به شدید: 015/0 = P، گروه عادی- شدید: 023/0 = P، گروه عادی- عمیق: 0001/0 > P و i2F: گروه عادی- متوسط: 005/0 = P، گروه عادی- متوسط به شدید: 0001/0 > P، گروه عادی- شدید: 0001/0 > P، گروه عادی- عمیق: 0001/0 > P)، اما در مقایسه درون گروه های دچار افت شنوایی توسط آزمون Duncan مشخص شد که 1F واکه /u/ بیشترین تفاوت ها را بین گروه های دچار افت شنوایی نشان می دهد.
نتیجه گیری
مقایسه گروه های مختلف نشان داد که 2F واکه های /a/ و /i/ تفاوت بیشتری نسبت به 2F واکه /u/ و همچنین 1F واکه های /a/، /u/ و /i/ در نشان دادن تفاوت گفتار طبیعی از غیر طبیعی دارند و بهتر می تواند تفاوت های واکه ای را نشان دهد. از این رو به نظر می رسد تفاوت بیشتر 2F واکه های/a/ و /i/ نسبت به سایر سازه ها در افراد دچار افت شنوایی نسبت به افراد دارای شنوایی هنجار بتواند دیدگاهی جدید در تشخیص و ارزیابی آسیب های واکه ای در این افراد ارایه دهد و به ارزیابی سریع تر و دقیق تر واکه ها در این کودکان منجر شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1244
لینک کوتاه:
magiran.com/p1121287 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!