غربالگری ریزحذف ناحیه فاکتور آزوسپرمی در کروموزوم y بر اساس مولتی پلکس PCR در مردان جنوب هند با آزوسپرمی و الیگوسپرمی شدید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ریزحذف کروموزوم y یک ناهنجاری مهم ژنتیکی است که ممکن است بر اثر نوترکیبی کروموزومی بین توالی های هومولوگ در نواحی اختصاصی مردانه در کروموزوم y به وجود آید. این وضعیت به طور شایع همراه با کاهش میزان اسپرم می باشد. بنابراین غربالگری ریزحذف کروموزوم y دارای اهمیت کلینیکی بالایی می باشد.

هدف

جهت راه اندازی یک روش مولتی 1 لکس PCR بر اساس STS که بتواند جهت تشخیص سریع حذف AZF را انجام دهد و بنابراین بتوانیم شیوع حذف AZF را در مردان نابارور در جنوب هندوستان برآورد کنیم.

مواد و روش ها

در مطالعه حاضر غربالگری ریزحذف کروموزوم Y بر اساس PCR در 75 مرد انجام شد که شامل 30 مرد با آزوسپرمی غیرانسدادی، 20 مرد با الیگوسپرمی شدید و 25 مرد با آنالیز اسپرم نرمال به عنوان کنترل انجام شد. در PCR از 15 STS استفاده شد و شیوع حذف بعد از انجام PCR موفق بررسی شد.

نتایج

ما یک روش مولتی پلکس PCR بر اساس STS را راه اندازی کردیم که می تواند در تشخیص سریع ریزحذف کروموزوم y بر بالین کمک کننده باشد. نتایج ما نشان دهنده شیوع 36% حذف بود. در بین افراد با حذف تعداد 12 نفر (40%) آزواسپرم و 6 نفر (30%) اولیگوسپرم بودند. هیچ ریزحذفی در مردان با آنالیز اسپرم نرمال پیدا نشد.

نتیجه گیری

مطالعه ما نشان داد که غربالگری ریزحذف کروموزوم y در پیگیری ناباروری مردان با علت مشخص ضروری است. غربالگری اجباری از حذف کروموزوم y باید در تمام مردان مبتلا به آزوسپرمی و اولیگوسپرمی قبل از انجام روش های کمک به باروری لازم است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
219 تا 226
لینک کوتاه:
magiran.com/p1121744 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!