آشفتگی اخلاقی، فرسودگی شغلی و بهداشت روانی در پرستاران شهر یزد

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
پژوهش ها نشان داده اند که برخی پرستاران پس از چند سال کارکردن و در مواجه با انبوه مشکلات و فشارهای روانی شغلی، فرسوده شده، حتی مایلند از کار خود کناره گیری نمایند، در این میان از علل شایع می توان آشفتگی اخلاقی[i]، کاهش بهداشت روانی[ii] و فرسودگی شغلی[iii] را نام برد.
روش
با توجه به اهمیت و ضرورت مولفه های روان شناختی در فعالیت های شغلی و حرفه ای و با هدف بررسی ارتباط آشفتگی اخلاقی و فرسودگی شغلی و بهداشت روانی در پرستاران، 300 پرستار زن شاغل در بیمارستان های دولتی و غیر دولتی شهر یزد پرسشنامه های تحقیق را تکمیل کردند.
یافته ها
نتیجه تحقیق نشان داد که آشفتگی اخلاقی در پرستاران بیمارستان های خصوصی بیشتر می باشد (01/0p>) و فرسودگی شغلی در پرستاران بیمارستان های دولتی بیشتر است(01/0p>). بین آشفتگی اخلاقی و فرسودگی شغلی پرستاران رابطه ای وجود ندارد اما بین آشفتگی اخلاقی و بعد عزت نفس بهداشت روانی آن ها رابطه مثبت معنادار وجود دارد (01/0p>). همچنین بین ابعاد فرسودگی شغلی و ابعاد بهداشت روانی در پرستاران رابطه مثبت معنادار وجود دارد (01/0p>)؛ همچنین بعد عاطفی و روانی متغیر فرسودگی شغلی در بهداشت روانی پرستاران موثر می باشد (01/0p>).
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهاد می شود که مدیران و مسوولان بیمارستان ها، سیستم های حمایتی جهت شناسایی و جلوگیری از به وجود آمدن محیطی که موجب افزایش آشفتگی اخلاقی و فرسودگی شغلی و کاهش سلامت روانی این قشر مهم از جامعه می شود ایجاد کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
167 تا 191
لینک کوتاه:
magiran.com/p1123233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!