بررسی اثر تکلیف دوگانه بر نوسانات وضعیتی کودکان اتیستیک با عملکرد بالا در مقایسه با کودکان نرمال

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف

اجرای هم زمان تکالیف حرکتی و شناختی یا به عبارتی تکالیف دو گانه در کودکان با اختلالات رشدی مورد توجه می باشد. با توجه به این که هر فرد در طی روز چندین فعالیت را هم زمان باهم انجام می دهد و در کودکان اتیستیک، اختلالات شناختی و کنترل حرکات وجود دارد، هدف ما بررسی اثر تکلیف شناختی بر پایداری وضعیتی کودکان خواهد بود.

مواد و روش ها

در این طرح تعداد 15 کودک پسر اتیستیک با عملکرد بالا در سن 9 تا 13 سال وارد شده و افراد با مشکلات هوشی شدید و اختلالات دیگر نورولوژی و اسکلتی خارج شدند. همان تعداد کودک سالم نیز که از نظر سن و جنس با گروه بیمار تطبیق داده شدند، در طرح شرکت کردند. سپس شاخص های نوسانات وضعیتی آن ها در اجرای تکلیف ساده (ایستادن تنها) و تکلیف دوگانه (ایستادن و شمارش) به کمک دستگاه صفحه نیرو ارزیابی شد.

یافته ها

مقدار نوسانات وضعیتی در هر دو تکلیف ساده و دوگانه در گروه اتیستیک بیشتر از گروه نرمال بود (05/0>p). فعالیت دوگانه نیز باعث افزایش شاخص های نوسانات در هر دوگروه شد که این افزایش در پارامتر میانگین سرعت در گروه بیمار و نیز در شاخص انحراف معیار مرکز فشار در گروه سالم از لحاظ آماری معنی دار بود(05/0>p).

نتیجه گیری

کودکان اتیستیک ناپایداری وضعیتی بیشتری در مقایسه با گروه کنترل دارند، که اختلال تاخیر رشدی و یا نقص در ساختار اعصاب مرکزی آن ها می تواند دلیل آن باشد. از طرف دیگر کاهش کنترل بدن و افزایش نوسانات در تکالیف دوگانه به استفاده بیشتر افراد از ظرفیت توجه، دلالت می کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1123906 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!