بررسی فیتوشیمیایی ریشه گیاه Scutellaria pinnatifida

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
جنس اسکوتلاریا 300 گونه دارد که 10 گونه آن بومی ایران است. از این جنس در درمان بیماری های مختلف از جمله سرطان استفاده می شود و فلاونوئید های آن اهمیت درمانی دارند، گیاه Scutellaria pinnatifida یکی از گونه های بومی ایران از این جنس می باشد که تاکنون گزارشی از مواد تشکیل دهنده ریشه این گونه انجام نگرفته و در این بررسی برای اولین بار فلاونوئیدهای ریشه آن مورد مطالعه قرار گرفته است.
مواد و روش کار
بعد از جمع آوری و خشک کردن ریشه های گیاه، با روش پرکولاسیون عصاره متانولی آن تهیه شد و سپس توسط روتاری تغلیظ و به وسیله دکانتور و حلال های غیر قابل اختلاط فراکسیونه شد و عصاره های هگزانی، دی کلرومتانی، اتیل استاتی، بوتانولی و آبی به دست آمد و عصاره دی کلرومتانی آن جهت خالص سازی و شناسایی مورد استفاده قرار گرفت. فلاونوئیدها به کمک روش های کروماتوگرافی ستونی و کروماتوگرافی لایه نازک استخراج شدند و اجزای جداشده توسط کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا) HPLC-preparative) خالص سازی و با استفاده از روش های اسپکتروسکوپی 13C- NMR و1H-NMR تعیین ساختار شدند.
یافته ها
دو ترکیب خالصwogonin و SkullcapflavoneII که از مشتقات فلاونوئیدها می باشند از گیاه Scutellaria pinnatifida به دست آمدند.
نتیجه گیری
عمده ترکیبات ریشه گیاه S. pinnatifida مشتمل بر دو فلاونوئید wogoninو SkullcapflavoneIIاست، اگرچه این دو ترکیب قبلا از گونه های دیگر این جنس شناسایی شده اند ولی در این گونه برای اولین بار گزارش شده است، لذا این امر مطالعات بیشتر در زمینه فعالیت های بیولوژیکی عصاره ها و فلاونوئیدهای خالص شده از این گیاه را می طلبد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1125338 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!