مقایسه ی میزان دقت تخمین وزن کودکان با استفاده از نوار براسلو و تخمین وزن توسط مادر در شهر بوشهر Print

پیام:
چکیده:
زمینه
احیاء اطفال برای گروه درمانی یک چالش می باشد و اکثرا تجربه کمی در شرایط اورژانس دارند، با توجه به اینکه دوز دارو در کودکان براساس وزن بوده و در شرایط اورژانس اندازه گیری وزن عملی نمی باشد، استفاده از یک روش سریع، آسان و قابل قبول مورد نیاز است. هدف از این مطالعه تعیین دقت نوار براسلو در کودکان شهر بوشهر می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی 403 کودک 30 روزه تا 14 ساله که به اورژانس بیمارستان علی اصغر مراجعه کرده بودند، تحت مطالعه قرار گرفتند. کودکان مبتلا به بیماری های مزمن و بدحال، وزن کمتر از 3 کیلوگرم و بیشتر از 34 کیلوگرم از مطالعه حذف شدند. وزن تخمینی کودکان بر اساس استاندارد نوار براسلو یعنی فاصله بین فرق سر تا پاشنه پا و زمانی که کودک به پشت خوابیده خوانده و وزن حقیقی کودک توسط ترازوی دیجیتال اندازه گیری شد. سپس مقایسه ای بین وزن های حقیقی و تخمینی انجام شد. آنالیز داده ها پس از کدگذاری با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 18 و آزمون های آمار توصیفی تحلیلی تی تست، کای اسکور انجام شد.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد که 2/43 درصد دختر و 8/56 درصد پسر با میانگین سنی 43 ماه بودند با خطای10 درصد، 5/72 درصد از وزن حقیقی و با در نظر گرفتن خطای در حدود 15 درصد، 9/78 درصد از وزن حقیقی که به درستی تخمین زده شده بود که به تفکیک جنسیت اختلاف معنی دار نبود.
نتیجه گیری
نوار براسلو برای تخمین وزن کودکان بوشهری در شرایط اورژانس ساده، سریع و دقیق بوده که دقیق تر از تخمین وزن توسط والدین یا پرسنل درمانی می باشد. بنابراین برای پزشکان و کارکنان درمانی بخش اورژانس جهت محاسبه دوز دارو و تجهیزات در مواقع اورژانس کمک کننده می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
138 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p1127312 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!